- Inzerce -

Philip Corner: Through Two More Than Mysterious Barricades; Satie Slowly

Philip Corner: Through Two More Than Mysterious Barricades

Roaratorio (roaratorio.com)

Philip Corner: Satie Slowly

Unseen Worlds (www.unseenworlds.net)

 

Skladatel, multiinstrumentalista, kaligraf a člen hnutí Fluxus Philip Corner se na dvou různých značkách a dvou různých nosičích pustil do děl dvou evropských skladatelů. V obou případech je pozornost upřena kromě skladatele také na nástroj – klavír. V případě LP vydaného v limitované edici na značce Roaratorio je startovním bodem drobná skladba francouzského barokního autora Françoise Couperina Les Barricades Mystérieuses, původně psaná pro cembalo. Corner nad ní rozvinul dvě improvizace. První vznikla v roce 1992 a klavíru zde mluvením, pokřikováním i zpěvem přizvukuje hlas tanečnice Paulette Sears. Od dokumentárního lo-fi záznamu domácího blbnutí u klavíru se během patnácti minut dostaneme k soustředěné meditaci nad proměnami barokních akordů a zase zpět. Druhá improvizace byla nahrána v roce 2004 a roli spoluhráče klavíru převzalo zkreslení přebuzeného záznamu. Corner tentokrát hraje mnohem souvisleji a pravidelněji – až do konečného bouchnutí víkem klavíru, po němž následuje kousíček ženského smíchu a ticho. Když si pak poslechnete Couperinův originál, uslyšíte v něm díky Cornerovi psychedelii, která předběhla svou dobu.

Na 2CD Satie Slowly je klavír nahrán se vší studiovou čistotou. A vlastně se zde Philip Corner drží věrně originálu, tedy pokud jde o noty. Vybral si některé z hitů, kvůli nimž už se nedá o Satiem mluvit jako o opomíjeném skladateli – Gnossiennes, Gymnopédies – i ty skutečně méně známé, třeba kompozice inspirované rosenkruciánstvím. Titul nahrávky napovídá, v čem leží zakopaný pes: všechno je hráno pomalu, velice pomalu. Gnossienne No. 1 tu vychází asi na trojnásobek průměrné délky z běžných nahrávek. A radikální zpomalení samozřejmě radikálně mění vyznění hudby, takže salónní kousky se náhle jeví jako doprovod k tajemnému rituálu. Delikátní Satieho melodice takové zacházení neuškodí (ve skutečnosti existují i další velmi pomalé nahrávky jeho věcí), naopak si možná vynutí větší pozornost posluchačů než při běžném provedení. Takové podání potvrzuje oprávněnost nadšení, které Satie vzbudil v Johnu Cageovi a dalších Cornerových souputnících.

 


Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.

Zkouška sirén: Chudák fujara

Rozfuk coby národní symbol.