- Inzerce -

Pip: Pip.

Kytarista Fredrik Rasten a trumpetista Torstein Lavik Larsen se u nás představili coby polovina norského kvarteta Oker naposledy na festivalu Alternativa v listopadu 2016 jako předskokani svých krajanů Supersilent. Sami dva pak působí pod názvem Pip a tohle duo budeme mít možnost si vychutnat 2. února 2017 v žižkovském klubu Punctum v rámci prvního koncertu série Vrstvy Alternativy, která bude v tomto roce u příležitosti pětadvaceti let konání festivalu průběžně uvádět různé zajímavosti.

Eponymní album Pip. jasně dokazuje, že i v takovéto sestavě lze vytvářet vskutku nevšední bohaté zvukové textury, v nichž se výrazně posunuje původní potenciál daných nástrojů až k nepoznání. Vrstevnatosti a objemovosti soundu jistě přispívá i fakt, že nahrávka byla pořízena v kostele ve čtvrti Kamen v Oslu, který je pro své akustické kvality hudebníky hojně vyhledáván.  Rastenova akustická kytara tu převážně drnčí a rezonuje v hutných plochách, Larsenova trubka zase probublává, chrčí, škvrčí, chrochotá i hřmí či prozpěvuje. Úvodní skladby mají ambientní drásavě meditativní charakter, nejdelší cca desetiminutový kus Park pak od konkrétnějších poloh přechází do čiré abstrakce a zase zpátky.  Nervní Habitat evokuje vrzavé ladění symfonického orchestru. Pak se ovšem ve Fly objeví zcela normální vybrnkávání, které zahušťuje brumlající trubka. Charakteristická je tu určitá cykličnost, která má zdánlivě repetitivní účinek, ale na druhou stranu má svůj vývoj s mnoha drobnými ornamenty. Je v tom jistá strohost i zvuková pestrobarevnost.  Neidiomatická improvizace bez jazzových kořenů asociující spíše vážnohudební díla ovšem s lehkou hravostí a přirozeností.  Skutečně kreativní záležitost, kde je patrné hledačství právě především v oblasti zvukových možností bez použití speciálních efektů nebo elektronického dopingu. Tohle je skutečně alternativa k zaběhaným postupům.

P.S.: Jejich pražské vystoupení doplní ještě křest nového nosiče „striktně akustického“ tria Krekso ve složení Vojtěch Procházka, Tomáš Procházka a Petr Vrba s hostující rakouskou vokalistkou Agnes Hvizdalek.

Pip: Pip. (www. creativesources.com)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.