- Inzerce -

Popozítří: Samohrající Richard Youngs

V rámci showcase festivalu Itch MyHaHaHa vystoupí 17. ledna v brněnském prostoru Praha pozoruhodný skotský samotář Richard Youngs.

Sice moc nekoncertuje, v posledních letech ale začal činit výjimky. Kolaboracím se nebrání, nejraději ale hraje sám, sám se sebou, sám pro sebe. Posloucháme-li jeho aktuální sedmialbový box No Fans Compendium – tedy sedm disků nahrávek z katalogu samodomovydavatelství No Fans, skrze které devětačtyřicetiletý Youngs komunikuje se světem především – vyvstane nám před uchoočima obraz muže, který má ke svým nástrojům, ať už se jedná o hlas, kytaru, šakuhači, niněru nebo elektroniku, téměř něžný, partnerský vztah, touží dát vyniknout jejich specifickému hlasu a dokáže prožít kouzlo sólové hry v pomale odkapávajícím čase, ať už přitom nasazuje průsvitnou masku folkového barda, vířícího derviše nebo poťouchlého noisera. Ani jedním není výhradně.  

Tu fyzickou zálibu v pomalosti má společnou třeba s Efrimem Menuckem, schopnost odehrát improvizované sólové vystoupení na nástroj, který bychom zrovna nečekali, s Keijim Hainem. Že vám nepřipomíná ani jednoho? No právě – od prvého se liší tím, že nebazíruje na rockovém gruntu, od druhého absencí přepjaté, byť zotročené divadelnosti.  

  

Jak a na co zahraje Richard Youngs popozítří v Brně? Těžko říci, možná to v tuhle chvíli neví ani on sám. Prý se mu tu a tam stává, že jede odehrát laptopové vystoupení a vyleze mu z toho koncert pro sólový zpěv bez doprovodu.  

 

 

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.