- Inzerce -

Potřetí se v Praze spolurozhodne o Russolově ceně

Těšte se na další veřejné hlasování, přihlašujte své skladby do soutěže. V prosinci se bude naslouchat v pražském prostoru Hudební 3.

Tisková zpráva (aktualizováno): Od svého vzniku v roce 1979 zkoumá Russolova cena nová zvuková teritoria, jejichž brány svým mezioborovým zkoumáním otevřel skladatel, malíř a metafyzik Luigi Russolo (1885-1947). Pozdější klíčový aktér hudebního obrození 20. století se v roce 1913 proslavil manifestem Umění hluku, v němž rozvíjí myšlenku, že všechny zvuky, zejména ty z průmyslových hájemství, mají pevné místo v hudebním všehomíru. Svou teorii Russolo prakticky ilustroval vývojem mnoha zvukových zařízení, jako byly slavné hlučníky intonarumori, Russolofon a rané syntetizéry, i kompozičním předznamenáním hlukové, elektronické a konkrétní hudby.

Od prvopočátku Russolo usiloval o dosažení vyšších stavů vědomí prostřednictvím obrazů i zvuků. Ve stejném duchu již podvaatřicáté otvírá Prix Russolo svou skladatelskou soutěž akusmatické a elektronické hudby. Cíl je smělý: zhmotnění ducha, zduchovnění hmoty.

Vybraná díla budou mezi říjnem 2019 a březnem 2020 prezentována v patnácti městech tří kontinentů, o vítězi ročníku spolurozhodne i hlasování publika těchto poslechových večerů. Třetí pražské posluchačské hlasování se uskuteční v pondělí 4. listopadu opět v Hudební 3, prostoru pro koncerty a jiná setkávání mezi Kampou a Petřínem. Vítězem ročníku 2017 byl český tvůrce Jan Kruml, v kruzích noise music známý i coby Instinct Primal.

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.