- Inzerce -

Pozítří a osm dní poté: Konvergujme!

„Skladatelské sdružení a ansámbl Konvergence má za sebou 10 let své existence, za kterými se ohlédne na zahajovacím koncertě sezony 2013,“ praví oficiální zdroje zvoucí ale hned na dvě představení do malostranského Kostela sv. Vavřince. 15. dubna tam v podání komorního ansámblu Konvergence na něm zazní skladby všech členů skladatelského sdružení, mezi které patří Tomáš Pálka, Ondřej Štochl, Jan Rybář a Michaela Plachká.

 „‘Koncert, který se koná pod názvem Sbíhání a sbližování, je takovou malou tečkou za desetiletým obdobím působení sdružení a ukazuje tvorbu členů z posledních období. Za deset let každý z nás prošel nutnými proměnami, tento koncert je tak jedinečnou možností sledovat změny, které nás provází. Koncert je jedinečný i tím, že je složený pouze ze skladeb členů, čemuž se jinak programově vyhýbáme. Původní ideou tohoto koncertu byla týmová spolupráce na společném projektu. Nakonec jsme se ale rozhodli uspořádat koncert tak, jak je to našemu světu nejbližší – v dramaturgicky vyváženém celku, tentokrát však pouze ze skladeb členů sdružení,‘ říká skladatel a předseda sdružení Tomáš Pálka (nar. 1978), jehož skladba Silent Light pro klavír zazní na koncertě v české premiéře. Skladba vznikla na objednávku Davida Kalhouse, který ji poprvé  v Bargemusic 4. ledna 2013 v New Yorku. Českou premiéru bude mít i skladba Michaely Plachké (nar. 1981) s názvem Hory, louky, krávy (pro klarinet, violu, kytaru a klavír), od stejné autorky zazní ještě Talking Wind pro sólovou kytaru. Tvorba Ondřeje Štochla (1975), který je zároveň uměleckým vedoucím souboru Konvergence, bude na koncertě zastoupena skladbami Šestero pohádek pro Markétku I-III a novější Notturno fragile pro housle, violu, kytaru a klavír. Jan Rybář vybral pro výroční koncert skladby Impromptu č. 1 pro klavír a Fragmenty nalezených svitků pro klarinet, housle, klavír a kontrabas.

Další koncert sdružení Konvergence se koná již týden nato, 23. dubna. Hostem bude tentokrát soubor Orbis Trio (Petra Vilánková – housle, Petr Malíšek – violoncello, Stanislav Gallin – klavír), který vystoupí v programu s názvem …ad vitam… odkazující na stejnojmennou skladbu Milana Slavického, jež zazní na úvod. Následovat budou skladby Tomáše Pálky (premiéra Silent Distance uzavírající jeho cyklus skladeb zabývajících se tématikou ticha), Ondřeje Štochla (Kaligramy II) a Mauricia Kagela (Trio č. 1).“ Tomáš Pálka: „Koncert Ad Vitam proběhne v podání hostujícího ansámblu Orbis trio, který uvede mj. velmi náročnou a působivou kompozici Mauricia Kagela a skladbu našeho bohužel již bývalého kolegy, profesora Milana Slavického (zemřel r. 2009), kterého jsem si velmi vážil pro jeho široký rozhled a osobnost i osobitost jako takovou.“

 

15. 4. 2013 SBÍHÁNÍ A SBLIŽOVÁNÍ

Jan Rybář – Impromptu č.1 / pro klavír

Tomáš Pálka – Simple Silence / pro klarinet, violu a klavír

Michaela Plachká – Talking wind / pro kytaru

Ondřej Štochl – Šestero pohádek pro Markétku (I-III) / pro klarinet, violu a kytaru

Tomáš Pálka – Silent Light / pro klavír (česká premiéra)

Jan Rybář – Fragmenty nalezených svitků / pro klarinet, housle, klavír a kontrabas

Ondřej Štochl – Notturno fragile / pro housle, violu, kytaru a klavír

Michaela Plachká – Hory, louky, krávy / pro klarinet, violu, kytaru a klavír (česká premiéra)

Ansámbl Konvergence

 

23. 4. 2013 AD VITAM…ORBIS TRIO

Milan Slavický – …ad vitam…

Tomáš Pálka – Silent Distance (premiéra)

Ondřej Štochl – Kaligramy II

Mauricio Kagel – Trio No.1

Orbis Trio


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.