- Inzerce -

Pozítří a osm dní poté: Konvergujme!

„Skladatelské sdružení a ansámbl Konvergence má za sebou 10 let své existence, za kterými se ohlédne na zahajovacím koncertě sezony 2013,“ praví oficiální zdroje zvoucí ale hned na dvě představení do malostranského Kostela sv. Vavřince. 15. dubna tam v podání komorního ansámblu Konvergence na něm zazní skladby všech členů skladatelského sdružení, mezi které patří Tomáš Pálka, Ondřej Štochl, Jan Rybář a Michaela Plachká.

 „‘Koncert, který se koná pod názvem Sbíhání a sbližování, je takovou malou tečkou za desetiletým obdobím působení sdružení a ukazuje tvorbu členů z posledních období. Za deset let každý z nás prošel nutnými proměnami, tento koncert je tak jedinečnou možností sledovat změny, které nás provází. Koncert je jedinečný i tím, že je složený pouze ze skladeb členů, čemuž se jinak programově vyhýbáme. Původní ideou tohoto koncertu byla týmová spolupráce na společném projektu. Nakonec jsme se ale rozhodli uspořádat koncert tak, jak je to našemu světu nejbližší – v dramaturgicky vyváženém celku, tentokrát však pouze ze skladeb členů sdružení,‘ říká skladatel a předseda sdružení Tomáš Pálka (nar. 1978), jehož skladba Silent Light pro klavír zazní na koncertě v české premiéře. Skladba vznikla na objednávku Davida Kalhouse, který ji poprvé  v Bargemusic 4. ledna 2013 v New Yorku. Českou premiéru bude mít i skladba Michaely Plachké (nar. 1981) s názvem Hory, louky, krávy (pro klarinet, violu, kytaru a klavír), od stejné autorky zazní ještě Talking Wind pro sólovou kytaru. Tvorba Ondřeje Štochla (1975), který je zároveň uměleckým vedoucím souboru Konvergence, bude na koncertě zastoupena skladbami Šestero pohádek pro Markétku I-III a novější Notturno fragile pro housle, violu, kytaru a klavír. Jan Rybář vybral pro výroční koncert skladby Impromptu č. 1 pro klavír a Fragmenty nalezených svitků pro klarinet, housle, klavír a kontrabas.

Další koncert sdružení Konvergence se koná již týden nato, 23. dubna. Hostem bude tentokrát soubor Orbis Trio (Petra Vilánková – housle, Petr Malíšek – violoncello, Stanislav Gallin – klavír), který vystoupí v programu s názvem …ad vitam… odkazující na stejnojmennou skladbu Milana Slavického, jež zazní na úvod. Následovat budou skladby Tomáše Pálky (premiéra Silent Distance uzavírající jeho cyklus skladeb zabývajících se tématikou ticha), Ondřeje Štochla (Kaligramy II) a Mauricia Kagela (Trio č. 1).“ Tomáš Pálka: „Koncert Ad Vitam proběhne v podání hostujícího ansámblu Orbis trio, který uvede mj. velmi náročnou a působivou kompozici Mauricia Kagela a skladbu našeho bohužel již bývalého kolegy, profesora Milana Slavického (zemřel r. 2009), kterého jsem si velmi vážil pro jeho široký rozhled a osobnost i osobitost jako takovou.“

 

15. 4. 2013 SBÍHÁNÍ A SBLIŽOVÁNÍ

Jan Rybář – Impromptu č.1 / pro klavír

Tomáš Pálka – Simple Silence / pro klarinet, violu a klavír

Michaela Plachká – Talking wind / pro kytaru

Ondřej Štochl – Šestero pohádek pro Markétku (I-III) / pro klarinet, violu a kytaru

Tomáš Pálka – Silent Light / pro klavír (česká premiéra)

Jan Rybář – Fragmenty nalezených svitků / pro klarinet, housle, klavír a kontrabas

Ondřej Štochl – Notturno fragile / pro housle, violu, kytaru a klavír

Michaela Plachká – Hory, louky, krávy / pro klarinet, violu, kytaru a klavír (česká premiéra)

Ansámbl Konvergence

 

23. 4. 2013 AD VITAM…ORBIS TRIO

Milan Slavický – …ad vitam…

Tomáš Pálka – Silent Distance (premiéra)

Ondřej Štochl – Kaligramy II

Mauricio Kagel – Trio No.1

Orbis Trio


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.