- Inzerce -

Pozítří: Durman Posejpal duo už je doma

Přední protagonisté tuzemské free (nezastak? post?) jazzové improvizace Jiří Durman (saxofony, perkuse a další) a Miroslav Posejpal (cello a další) se vyznačují vzájemným propojením, citem pro neuspěchané napětí a budování atmosféry a v neposlední řadě  telepatickou souhrou, kterou by jim mohl závidět kdejaký harcovník světových pódií. Oni sami přitom – což je možná trochu smutný paradox – příliš často nekoncertují. Pokud ano, je radno se vypravit, tentokrát (pozítří 27. ledna) do dejvické kavárny Už jsme doma, kde vystoupí v rámci volné série koncertů hudebníků vydávajících u Polí5.

„Od začátku společné cesty započaté před čtyřiceti lety, se Durman s Posejpalem soustředí téměř výhradně na improvizovanou tvorbu. V osmdesátých letech rozšiřovali relativně omezené výrazové možnosti dvou hudebníků využitím velkého počtu různých přidaných nástrojů (perkuse, akordeon, flétny, piano, viola, kytary), později se věnují komorní hudbě v užším nástrojovém obsazení (klarinety, saxofony, violoncello). Během dlouholeté spolupráce vytvořili osobitý soudobý hudební jazyk syntetizující prostřednictvím improvizace nejrůznější hudební vlivy z mnoha oblastí artificiální, nonartificiální i etnické hudby. Vydavatelství Polí5 vydalo v roce 2012 reprezentativní průřez tvorby dua na dvojalbu „In the Circles of Time,“ dodává pořadatel.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.