Also sprach pořadatel: „Vlastislav Matoušek a Marek Matvija, čeští hráči na japonskou flétnu shakuhachi, představí svou hudební tvorbu na společném koncertě. Jejich hosty budou thereministka Marie Ladrová, basista Ondřej Komárek, hráčka na japonské koto Kristýna Němcová a Klára, Anežka a Veronika Matouškovy (hlas a flétna). Jejich hudbu doplní videoprojekce Kláry Doležálkové. Program koncertu nabídne skladby více žánrů, jejichž pojítkem je japonská flétna shakuhachi. Tento nástroj na sebe váže zvláštní estetiku napětí mezi protikladnými hudebními elementy. Čisté tóny se sváří s neúprosnými čtvrt-tóny, rytmus se rozpadá a znovu skládá, rozervaný zvuk střídá zvuk zářivě bohatý a tón utváří ticho, které jej obklopuje. Skrze tyto postupy si shakuhachi vydobyla reputaci jako jeden z nejemotivnějších hudebních nástrojů, jehož tón dokážet vypravět o kráse, surovosti i pomíjivosti tohoto světa. V sále Atria na Žižkově, zbudovaném v někdejším barokním kostele Povýšení sv. Kříže, Vlastislav Matoušek představí svou skladbu Prolog a vůbec poprvé skladbu Subito Motibus pro komorní ensámbl. Další vyjimečnou událostí večera bude improvizace pro shakuhachi a theremin. Jedná se o unikátní spojení dvou minoritních nástrojů, které se přes všechny jejich odlišnosti potkávají na společném hudebním terénu glissand a tónových flexí. Japonskou komorní hudbu budou reprezentovat skladby Michio Miyagiho Khorogi a Haru no Umi a skladba Yatsuhashiho Kengyoa Akebono Rokudan. Kyushu Reibo, Koku a Shika no Tone, skladby dochované v tradicích japonských mnichů Komuso, ukážou duchovní stránku flétny shakuhachi. A koncert doplní i skladba Henryho Cowella The Universal Flute z roku 1940 – historicky vůbec první skladba pro shakuhachi z pera západního skladatele. Koná se v Atriu na Žižkově, Čajkovského 12, Praha 3.“
Pozítří: Rostoucí ticho – aktuální hudba pro shakuhachi
Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům
Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli
Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti
Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.
Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály
V kavárně s věrozvěsty české improvizace.
Ten, který se nevrátil
Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.
Pod povrchem cella a klavíru
Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.
Červen v Hudební 3
František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba. Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.
Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott
Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.
Arvo Pärt 90
Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.
Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori
Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.
Vzpomínka na Jaroslava Paláta
Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.