- Inzerce -

Pozítří: Ufomammut v Chapeau Rouge

Pozítří – na prvního máje – vystoupí v pražském Chapeau Rouge italští avantmetalisté Ufomammut. Protože předskakuji, předávám slovo rovnou: „Někteří lidé tesají svá majestátní díla do kamene, jiní je zalévají do asfaltu. Tak jako italští Ufomammut. Loni vydali opusy dokonce dva a to u věhlasného labelu Neurot (Neurosis, Amenra, Shrinebuilder, Ides of Gemini). Od zatěžkaného stoner rocku se jejich hudba za třináct let existence posunula k monumentálnímu dronu s příměsí toho nejlepšího z metalu a příbuzných tvrdých žánrů. I přes všechnu masivnost a těžkotonážnost zvuku uchovávají Ufomammut melodii, strukturu skladby, se kterou osobitým způsobem pracují. Již album Eve bylo jednolitou skladbou rozsekanou do menších tracků, či spíše kapitol. Opus PrimumOpus Alter je jedna hodinu a půl dlouhá skladba, jeden tok zvuku a tvoří tak pomyslný vrchol v tvorbě kapely. A ta na vrcholu přijíždí vůbec poprvé do Prahy. Pojetí zvuku od Ufomammut, kteří náleží ke spontánní vlně italských krutě zatěžkaných kapel, mezi něž dále patří třeba Lento, OvO nebo The Secret, budete moci fyzicky zažít na jejich koncertě. Po jejich setu už nebude zvuk, jen ticho.

Před jejich setem zase zahrají Five Seconds to Leave, tuzemská špička koketující s žánry, které můžeme shrnout pod hlavičku instrumentální posthardcore. Pokud dáte na ceny, pak vězte, že společný split FStL s kapelou esazlesa vyhrál aktuálně cenu Břitva v kategorii Minialbum, split a singl roku. Na skladbách ze splitu se kapele ještě více než na vinylově luxusně vybaveném debutu SoundScapeLandTracks podařilo zachytit naléhavost živých vystoupení.

Druhým hostem nadžánrového koncertu bude Phaerentz aneb sólové vystoupení Petra Ference z Birds Build Nests Underground a Radio Royal, kde vystupuje společně s Federselem (B4). Na svých koncertech se nespoléhá na zvukové modifikátory a fascinován kvalitami zvuku vybraných nástrojů a pásků vytváří jedinečné struktury postavené na opakování. Uhrančivost budiž společným jmenovatelem prvního května v Chapeau Rouge.“


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.