- Inzerce -

Retina.it: Descending into crevasse

Retina.it: Descending into crevasse

Glacial Movements Records (www.glacialmovements.com)

 

Vyjde-li na Glacial Movements nové album, můžeme mít předem jasno: půjde o ambientní ztvárnění ledu a mrazu, což je ve slunné Itálii dosti neobvyklé. Zůstává však vždy otázka základní: jak se s tématem a žánrem v průběhu již 14 vydaných alb kdo vyrovná. V tomto ohledu není dvojice Retina.it, totiž manipulátoři se syntezátory, objekty a okolními zvuky Lino Monaci a Nicola Buono, bez zázemí: má za sebou dlouholetou činnost a popasovala se při koncertech už s kdekým.

Do programu GMR tedy nejen dobře zapadá; navíc k jeho základnímu znění dodává nové barvy. Nachází totiž sonickou identitu v propojení orchestrálního klenutí s drónováním, vyhledává dramatický kontrast setrvalé atmosféričnosti s elektronickým jiskřením. Jde tedy o vánici hudby, kterou projíždějí sněžné sáně s náznakem rolniček, pociťujeme třeskutý mráz, fujavici, ledové tříštění, při poslechu šesti opusů, pohybujících se kolem   mínus 32° F, vnímáme svištivé poryvy větru, prohřmívání, vybičovávání, ale i zurčení, a to vše bez nadbytečné ryčnosti. Naopak: skladby zneklidňují zdánlivým utlumováním, vynucují si pozornost prolongovaným klekáním s posloupným projasňováním a probíjením přídavných tónů i přemílavým přemítáním.

Ovšemže jde občas o variace na obdobné nahloučení tónů ve stupňujících se rešerších, o protáčení témat v žentouru okolkování, ale to k ambientu patří. Takže hromovládnost se tu snoubí s nezávratností, zvukové houfování s plynutím, ba útlumem, odezvy dálek s vyjádřením niterného postoje, v čemž dvojici v případě vstupní kompozice Synth on axis skladatelsky pomůže Fabrizio Matrone, známý jako Heidseck. A tak nám poslech Descending into crevasse, tedy Sestoupení do pukliny (ledovce, avšak název může být pojat i metaforicky, tedy bez ledovce), může sloužit k napjaté pozornosti nebo i k uspávání – podle nátury, nálady nebo stupně únavy vnímatele.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.