- Inzerce -

Staré i nové opery v Ostravě

V neděli 24. června v Ostravě začne již čtvrtý ročník obroční přehlídky NODO/Dny nové opery Ostrava, která se střídá s Dny nové hudby. V programu festivalu se potkávají díla nová s těmi, která jsou data staršího, ale dosud u nás nebyla provedena. Takových historických mezer vyplní letošní NODO několik a jedna z nich bude obzvláště významná. Jde o operu Aloise Háby Přijď království Tvé s podtitulem Nezaměstnaní, která byla napsána v letech 1937–1942, ale nikdy nebyla provedena. Hlavním důvodem bylo, že je napsána v šestinotónovém systému, tedy v rozlišení ještě o kus jemnějším, než jsou s Hábou spojované čtvrttóny. Od interpretů, především tedy od zpěváků taková hudba vyžaduje poměrně šílené intonační schopnosti. Do arzenálu festivalového Ostrava New Orchestra také přibude šestinotónové harmonium, které bylo ve třicátých letech postaveno speciálně pro Hábu. Děj opery je značně abstraktní a spojuje výrazně levicové myšlenky s křesťanskými vizemi a myšlenkami antroposofie Rudolfa Steinera. Dvě provedení tohoto díla budou skutečným krokem do neznáma.

Jiným exkurzem do historie budou Song Books Johna Cage z roku 1970, sélové skladby na texty Henryho Davida Thoreaua, Erika Satieho, Marcela Duchampa, Buckminstera Fullera, Merce Cunninghama, Marshalla McLuhana a dalších. S touto skladbou souvisí i další autor na programu NODO, skladatel a vokalista Julius Eastman. Právě jeho provokativní provedení Song Books dokázalo jinak mírného Cage kdysi vysloveně rozzuřit. V Ostravě zazní Eastmanova skladba Macle z roku 1971 pro čtveřici vokalistů vydávajících široké spektrum zvuků.

Novější hudbu zastupují v programu opery Luci mie traditrici Salvatora Sciarrina, Němý kanár Rudolfa Komorouse a A Woman Such as Myself Daniela Lo, poslední dvě ve světové premiéře.

Více informací najdete na: https://www.newmusicostrava.cz/cz/nodo/program/


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.