- Inzerce -

That noise ruins the game

V pátek začalo v Jihoafrické republice mistrovství světa ve fotbale a  pro neafrické fanoušky se už objevil první problém: hluk na stadionech. Jeho zdrojem je tradiční dechový nástroj jihoafrických fanoušků, plastová trumpeta zvaná vuvuzela. Na internetových fórech si rozhořčení evropští a američtí fotbaloví příznivci ztěžují na permanentní hluk připomínající bzučení komárů, z kterého „bolí hlava a  krvácejí uši“, a volají po zákazu tohoto nástroje na stadionech, protože „ten hororový zvuk ničí fotbal a atmosféru na stadionech“. Vuvuzela už zřejmě zkazila i atmosféru českého obýváku, jak dokazují množící se nenávistné – často rasisticky zabarvené – vzkazy na českých zpravodajských serverech. Je to až opojné zjištění: zdálo se to téměř nemožné, ale hluk pořád ještě může mít vysoce subverzivní potenciál. Pevně doufám, že afričtí fanoušci ještě trochu přitlačí a bzučení vuvuzel bude sílit. Trubte hlasitěji a nepřestávejte! Zničte euroamerickou fotbalovou idylu! Drážděte malé české hovado! Noise ruins…


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.