- Inzerce -

Tomáš Procházka: Digital monster

Elektrická kytara je kultický předmět, malý osobní totem, osobní sonická zbraň i chytře ergonomicky tvarovaný hudební nástroj.

Dokonce i nástroje, které vlastně nemají s kytarou vlastně nic společného, si někdy přisvojují její tvar a tím pádem i část charizmatu původního nástroje.

Toto je příklad nástroje nazvaného Misa digital guitar nebo Kitara, který se navenek tváří jako kytara, tedy alespoň tvarem. O kytaru se nicméně opravdu nejedná. Jde o spojení MIDI ovladače a syntezátoru, umístěném v nástroji ve tvaru.kytary bez hlavy.  Ovládání je zčásti podobné obsluze běžné kytary. Na krku nástroje je dvacet čtyři pražců,  na každém poli je šest tlačítek, která suplují stlačení struny v aktuální pozici. Levá kytaristova ruka tak vykonává poměrně povědomý pohyb. Pravá ruka hráče na Misa digital ovládá multifunkční osmipalcový touch-screen, který se nachází v místě kde obvykle bývají na elektrické kytaře snímače, nebo na akustické kytaře rezonanční otvor. Dotykový displej funguje jako expression ovladač a zároveň slouží k ovládání zabudovaných efektů. Kitara má MIDI out, takže lze použít jako interface k ovládání syntezátorů/samplerů pro kytaristy neznalé hry na klávesy.







Nástroj mi poněkud připomněl český produkt Guitariano, propagovaný svého času samotným Ivanem Mládkem. Ovládání levé ruky je stejné, chybí dotykový displej, který suplují mnohočetná tlačítka a přepínače na těle nástroje.

Tento nástroj je také patrně určen poněkud tradičnějším zájemcům než Kitara. Z tohoto důvodu je také nástroj vybaven zvukovou sadou General Midi, na rozdíl od futuristických zvuků Misa digital guitar. Nicméně nástroj je poměrně důmyslný a nabízí možnost připojení dalších periferií, jako až tří druhů ovládacích pedálů umožňujících ovládat hlasitost, pitchbend a modulaci. Zde videoukázka, bohužel bez Ivana Mládka:





Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.