- Inzerce -

Už jsme doma & Randy: Moravian Meeting

V roce 2010 se v Olomouci potkalo hned několik velmi zajímavých lidí. Producent Miroslav Schubert, kapela Už jsme doma a zpěvák slovutných Residents, Randy.

Při příležitosti retrospektivní výstavy věnované Residents v Galerii Ceasar se v olomouckém divadle sešli UJD, aby zahráli vlastní verze residentovských písní. To, že se k nim připojil Randy, jen dotvořilo dokonalost oné akce. Na pódiu tak vznikl záznam nazvaný prostě Moravian Meeting.

Toto není typická recenze s výčtem dat a údajů. A tahle deska není myslím typickou deskou. Jako u každého „živáku“ buď při poslechu trnete, jestli zpěv intonuje, nástroje ladí a tóny jsou na svém místě, nebo si naopak užíváte každou chvilku a celé to kazí jen lítost, že jste nemohli být při tom. Hrát cizí písně tak, aby fungovaly, aniž byste zkopírovali každou notu při dodržení nástrojového obsazení, je veliký kumšt. Hrát je tak, jako by byly vaše vlastní, je kumšt ještě větší. UJD se zhostili tohoto úkolu (nebyla to spíš radost?) s naprostou samozřejmostí a mě napadá jeden Cimrmanův citát: „A kdo jiný v Evropě, inspektore?“

Nechci pitvat jednotlivé skladby, protože nahrávka funguje svou atmosférou krásně jako celek. Ale přece jen musím vyzdvihnout píseň My Window, která svou éterickou subtilností postupně graduje a získává na naléhavosti a Randyho vyprávějící zpěv pod tíhou temné oblohy tiše lamentuje nad ztrátou…

Moravian Meeting je ten typ desky, na kterou musíte mít náladu. Není pro každou chvíli a už vůbec není pro každého. Kdo se ale nechá vtáhnout do avantgardního ale barevného světa Residents, bude na konci vyplivnut trochu pozměněn a o to myslím v umění tak trochu jde, ne?

Už jsme doma & Randy: Moravian Meeting
Klanggalerie (https://www.klanggalerie.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.