- Inzerce -

Videa na víkend – Frešovci nad Dunajem

Dědové, babičky, otec, matka a syn… vzácné rodinné konstelace na výstavě Viktora Freša.

Až do minulé soboty jsem netušil, že dvacet kilometrů od Bratislavy již od roku 2000 stojí pozoruhodná kunsthalle jménem Danubiana, společné dítě holandského sběratele Gerarda Meulensteena a slovenského galeristy Vincenta Polakoviče. Krásné prostory obklopené hladinou Dunaje, jenž je v těch místech tak široký, že okolní pevninu těžko dělit na levý a pravý břeh, a lemované parkem soch nelze než doporučit jako příští destinaci všem uměnímilovným. A pokud to stihnete do 29. srpna, uvidíte výstavu Family Vintage Viktora Freša.

https://www.youtube.com/watch?v=DuJqqDHBirE

Výtvarník a hudebník Viktor Frešo své rodinné kořeny nahlíží formou „kreativní archeologie“. Ze vzpomínek, fotografií a artefaktů sestavuje montáže, objekty, asambláže a další vizuální formy a dělí je do pěti kapitol: Fikcia něčeho, co se nikdy nestalo, „ale mohlo, keby si moji príbuzní našli k sebe cestu, alebo boli pripravení zaznamenávať společné chvile“, Kooperácia, jež byla „súčasťou mojej rodiny, ale myslím, že išlo skôr o náhodu, jako o programové partnerství“, Artefakty, v nichž se může projevit Frešova „jemná fetišistická posadnutosť zhromažďovaním starých vecí nielen vlastných predkov“, Zberateľstvo, neboť babička sbírala zapalovače, zatímco dědečkové tužky a pera, a konečně Postprodukcia, v níž Frešo do soch dotvořil hudební nástroje, které jeho otec již nestihl dokončit.

Oním otcem, „který bol široko-ďaleko najzručnejší a najšikovnejší člověk, akého som poznal“, byl legendární baskytarista Fedor Frešo (1947-2018).

https://www.youtube.com/watch?v=sleNjIk9Ukw

Otec a syn hrají bigbít spolu.

Fedorův otec, skladatel Tibor Frešo (1918-1987), byl dlouhé roky uměleckým ředitelem opery Slovenského národního divadla.

Děd Tibor se coby skladatel filmové hudby jedinkrát pracovně setkal s druhým Viktorovým dědečkem, hercem, scenáristou, režisérem a průkopnickou postavou slovenského filmu, Paľem Bielikem (1910-1983). Bylo to v pátek třináctého.

Paľo Bielik se ve své nejslavnější roli stal jednou z ikon aktuální výstavy.

A maminka a babičky? Oslnivá blondýna, partyzánka, řidička zásobovací kárky na rodinných výletech, právnička, světoběžnice… Zjistěte o nich víc na místě, patří jim půlka výstavy.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.