- Inzerce -

Videa na víkend – hmyzí muzika

Je tu jaro, vše se probouzí k životu, pučí, bují a bzučí. A právě za tím bzučením se vydají dnešní videa, která budou věnována hudbě hmyzem vytvářené i inspirované (Včelku Máju s dovolením vynecháme, i když coververze její německé verze jsou dostatečně podivuhodné). Jako malý, neplacený product placement uveďme, že inspirací pro tuto volbu se stala návštěva malého muzea Včelí svět ve vsi Hulice, kde se můžete dozvědět o pilných včelkách ledacos.

Toto byste asi slyšeli, pokud byste mezi ně strčili hlavu:

Skupina Tribes of Neurot, experimentálně ambientní bokovka kalifornských metalistů Neurosis, vydala v roce 2002 album Adaptation and Survival, které je sestavené výlučně z hmyzích zvuků.

Kdysi industrialista, dnes hollywoodský skladatel, Graeme Revell v 80. letech proměnil hmyzí zvuky v taneční jízdu i orientální romanci.

Improvizování s doprovodem hmyzu se věnuje systematicky David Rothenberg.

Před více než sto lety, v roce 1909 napsal britský skladatel Ralph Vaughan Williams hudbu k Aristofanově hře Vosy. Slyšíte jejich bzučení v předehře?

A skočme ještě hlouběji do historie. Josquin Des Prez, renesanční mistr složil rozdováděnou poctu cvrčkovi.

Filmovou poctu hrůze a fascinaci hmyzí říší složil režisér David Cronenberg filmem Moucha. Ten se dočkal i operní verze od skladatele původního soundtracku Howarda Shorea. Dirigoval Plácido Domingo.

S mikrofonem za Ferdou mravencem

Pokud doma uslyšíte tyto zvuky, vězte, že vás navštívili termiti.

 

 


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.