- Inzerce -

Videa na víkend – hmyzí muzika

Je tu jaro, vše se probouzí k životu, pučí, bují a bzučí. A právě za tím bzučením se vydají dnešní videa, která budou věnována hudbě hmyzem vytvářené i inspirované (Včelku Máju s dovolením vynecháme, i když coververze její německé verze jsou dostatečně podivuhodné). Jako malý, neplacený product placement uveďme, že inspirací pro tuto volbu se stala návštěva malého muzea Včelí svět ve vsi Hulice, kde se můžete dozvědět o pilných včelkách ledacos.

Toto byste asi slyšeli, pokud byste mezi ně strčili hlavu:

Skupina Tribes of Neurot, experimentálně ambientní bokovka kalifornských metalistů Neurosis, vydala v roce 2002 album Adaptation and Survival, které je sestavené výlučně z hmyzích zvuků.

Kdysi industrialista, dnes hollywoodský skladatel, Graeme Revell v 80. letech proměnil hmyzí zvuky v taneční jízdu i orientální romanci.

Improvizování s doprovodem hmyzu se věnuje systematicky David Rothenberg.

Před více než sto lety, v roce 1909 napsal britský skladatel Ralph Vaughan Williams hudbu k Aristofanově hře Vosy. Slyšíte jejich bzučení v předehře?

A skočme ještě hlouběji do historie. Josquin Des Prez, renesanční mistr složil rozdováděnou poctu cvrčkovi.

Filmovou poctu hrůze a fascinaci hmyzí říší složil režisér David Cronenberg filmem Moucha. Ten se dočkal i operní verze od skladatele původního soundtracku Howarda Shorea. Dirigoval Plácido Domingo.

S mikrofonem za Ferdou mravencem

Pokud doma uslyšíte tyto zvuky, vězte, že vás navštívili termiti.

 

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.