Střelné zbraně jsou téma, které některé lidi dokáže rozvášnit, ať již jsou to ti, kteří by je rádi zakázali, nebo naopak povolili bez omezení. Je v tom cosi magického, mít v ruce předmět, který dokáže na dálku zabít. Vždy po nějaké exponované události, jako je třeba střelba ve škole, se rozhoří debata o tom, jaké místo mají mít střelné zbraně ve společnosti. A zda zabíjejí zbraně, nebo lidé, kteří je používají. Ovšem Laurie Anderson ví, že to není kulka, co tě zabíjí, ale díra.
Každopádně jsou pušky, pistole, samopaly, kulomety, muškety, brokovnice, kolty i kanóny součástí naší kultury. A když kultury, tak i hudby. Zvuk výstřelu je sice krátký, ale může mít také zajímavé zvukové kvality. Odborníci dokáží podle zvuku poznat, z čeho bylo vypáleno, případně co bylo zasaženo. A tak se čas od času střílí i muzikálně. Asi nejstarší hudební využití střelby najdeme u Leopolda Mozarta, v jehož Lovecké symfonii je vedle lesních rohů a dalších běžných nástrojů předepsána také kulovnice. Ačkoliv jsou výstřely notovány, ve většině nahrávek je celkem těžké je zaslechnout.
Dalším z raných průkopníků hudební střelby byl Ludwig van Beethoven, který ve své skladbě Wellingtonovo vítězství z roku 1813 požaduje mezi bicími nástroji také “Kanone”. V jeho případě ovšem šlo jen o velké bubny, které však skutečně měly napodobovat výstřely děl bojujících armád Francie a Anglie.
Následující dílo s Beethovenovou skladbou spojuje inspirace příležitostmi, při nichž dostala nakládačku Napoleonova armáda. Petr Iljič Čajkovskij přímo v názvu zachytil rok 1812 a tentokrát požadoval kanóny skutečné.
Střílí se také v lehce komediální skladbě A Grand Grand Overture z roku 1959 od Malcolma Arnolda, jinak především filmového skladatele, známého třeba díky filmu Most přes řeku Kwai. Kromě pistole mají sólo i vysavače.
Kulometný zvuk je spojen také se saxofonovou power-improvizací Petera Brötzmanna. Vtělil ji i do názvu své legendární desky z roku 1968: Machine Gun.
S nástupem samplingu se výstřely staly oblíbeným zvukovým efektem a asi nemá cenu vypočítávat všechny hiphopové a jinožánrové tracky, které je používají jako jeden z bicích nástrojů, nemluvě o pózování se zbraněmi ve videoklipech. Za všechny buďtež příkladem The Escape Club, protože k divokému Západu výstřely prostě patří.
…a ještě M.I.A….
…a Waka Flocka Flame.
Střelba může mít samozřejmě také symboliku protiválečnou. V písni Jo, to jsem ještě žil má Jiří Suchý kulometné sólo.
Mexický umělec Pedro Reyes neplánovaně navázal na český film Kdyby tisíc klarinetů, když se rozhodl předělat pušky a pistole na hudební nástroje (a zároveň výtvarné objekty). Materiál pro projekt Disarm získal od mexické vládní agentury – skoro sedm tisíc pistolí a automatických pušek zabavených kriminálním gangům.
V roce 1992 okomentovali americkou fascinaci střelnými zbraněmi notoričtí vykrádači Negativland.
Střelné zbraně v rockovém instrumentáři. Pro jistotu stranou od lidí.
A na závěr virtuózní střelci s muzikálními terči. Když americký prezident navrhuje, aby u sebe učitelé nosili zbraně, šlo by s tím souhlasit – pokud by šlo o učitele hudební výchovy.