- Inzerce -

Videa na víkend – Jiná hudba v „normálních“ filmech

Kde tvůrkyně a tvůrci divných zvuků prosáknou do filmové produkce.

Že se umění považované za divné a okrajové může stát postupem času něčím běžně přijímaným, není nic nového. Proces je to samozřejmě nepředvídatelný a spletitý. Film coby vlivné médium v tom hraje důležitou roli. Podívejme se, jak se s ním někteří zástupci hudby spíše okrajové zapletli či zaplétají.

A začneme na pomezí popu a experimentu. Zpěvačka a skladatelka Björk si filmové plátno vyzkoušela v muzikálu Larse von Triera Tanec v temnotách se svou vlastní hudbou a objevila se i v těžko zařaditelném snímku svého někdejšího partnera Matthewa Barneyho Drawing Restraint 9. Aktuálně se můžeme těšit, že se objeví v připravovaném vikinském dramatu Roberta Eggerse The Northman. Režisér, který má za sebou zajímavé snímky The WitchThe Lighthouse, ji obsadil do role nazvané Slovanská čarodějnice. Ještě není známo, kdy bude film hotov, tak si zatím připomeňme, že Björk jako herečka debutovala v jiném filmu, kde šlo o čarodějnictví, The Juniper Tree.

A objevila se v islandském televizním filmu Glerbrot.

Diamanda Galás vyvolávala démony v klasickém zpracování Draculy.

A ďábelské hlasy stvořila i v méně známém filmu The Serpent and the Rainbow odehrávajícím se na Haiti.

Blixa Bargeld poskytl svůj hlas mumii ve verzi z roku 1999.

Dva roky před tím si zahrál i v obraze hlavního padoucha v německém televizním filmu Die Sieben Feuer Des Todes.

Celá sbírka představitelů experimentální hudební scény se objevuje ve filmu Decoder režiséra Jürgena Muschaleka. Objeví se tu FM Einheit, Mark Chung a Alexander Hacke z Einstürzende Neubauten, Genesis P-Orridge z Throbbing Gristle i spisovatel William S. Burroughs.

Film je momentálně k vidění zde:

https://www.youtube.com/watch?v=uE5_P96PdUc&ab_channel=AlitoD.

Mike Patton své hlasivky propůjčil nemrtvým tvorům v celkem mizerném filmu Já, legenda.

A asi jediný herecký pokus si střihnul ve filmu Firecracker.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.