- Inzerce -

Videa na víkend – Nezvyklé názvy

V rámci sebeprezentace extrémních hudebních spolků se princip využití co nejméně ortodoxního názvu zdá téměř očekávaným. Zajímavou otázkou tak spíše je, zda takový netypický název (různá kombinace čísel, interpunkčních znamének či speciálních znaků, jež světu přinesly počítačové technologie) zapadá do prezentovaného konceptu, či se jedná o „pouhé“ vyjádření revolty proti tradičním zvyklostem hudební branže. I v tomto případě se však originalita pomalu vytrácí, třebaže samotné hledání různých příkladů ze všech možných koutů globalizovaných subkulturních scén považuji za velmi obohacující.

Začneme výjimečně na domácím dvorku, na němž již poměrně dlouho působí dosti známé post-blackové uskupení ██████. Samotná sebeprezentace nás okamžitě ujistí, že se černý obdélník čte jako „nic“, na bandcampu je pak využito obratu „we dont have a name“. Každopádně ██████ bych označil za vhodný příklad toho, jak atypický název výborně dokresluje tvorbu kapely, z níž mi přijde nejpovedenější její demo nahrávka.

 

Název kapely 14120912519 z Malajsie odkazuje k čárovému kódu, o čemž je posluchač podobně jako u ██████ celkem okamžitě ujištěn. Což o to, hudebně se jedná o dosti sympatický raw oldschool brutal black metal s prvky ambientu a s vhodným lo-fi zvukem, ovšem na rozdíl od výše uvedeného příkladu mi název 14120912519 k tvorbě nikterak zvlášť nesedí.

 

Výraz 55 GORE by sám o sobě do tohoto výběru asi nepatřil, kdyby ovšem nezkracoval celý název kapely Intracerebrally Consuming Cephalalgia Through The Cranium Macerating Debrisfucked Manure Ingested Remains Of The Mindfucked Cataplexic Wicked Mankind Whom Fistfucked The Progenies From The Deepest Depths Of The Analmaggot Raped Human Pieces Of Erotic Shitmasses Which Gave Birth To Worthless Eunuchs As Travesty For Cumstained Whorefaced Sluts Enslaved By This Stupid Society Full Of Fetal Garbages. Jeho kompletním vypsáním už ale dosti přesahuji vhodný limit znaků, takže se omezím jen na konstatování motivů legrace a nadsázky, čímž je gore scéna víc než charakteristická.

 

Ještě jednou zpět do domácích mlžných slatí, nad nimiž poletuje dosti ortodoxní harsh noise projekt ~ˇ^ˇ~. Křídla a tedy i poletování by mohly být prvními asociacemi, ovšem přiznaný přepis názvu na „alt12321“ navádí k odlišnému chápání tohoto projektu, a to v rámci počítačových technologií a nejspíš i s nimi souvisejících psychických problémů, jimiž se tvůrce v názvech skladeb ostatně zabývá.

 

Na závěr tradičně nejambivalentnější příspěvek. O projektu DƎ▲D‡NṺMɃɃ a jeho nahrávce ÆÆÆÆÆÆÆÆ se mnoho kontextu nedozvíme, ovšem ani samotná hudební stopa na vlně sice zvláštní, ale i tak poměrně nekonfliktní odrůdy popu a disca namixované s lehce harsh elektronikou posluchače příliš k hledání nenavnadí. Lehký ezoterický van sice cítíme a dekonstrukci žánrů patřících spíše do mainstreamu můžeme uvítat, ale pocitu částečné ztráty přitažlivosti atypických názvů se dle mého názoru též nezbavíme.

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.