- Inzerce -

Videa na víkend – Okolo stola

Stůl je objekt, na němž se odehrává velká část našich aktivit, jíme na něm i pracujeme, stojí mezi lidmi, kteří o něčem jednají. Většinou je ale jen pod nebo mezi tím, oč jde. Trpělivý a přehlížený, málokdy se sám dostane do centra pozornosti. Napravme tuto nespravedlnost a poslechněme si, co může vzniknout, když se tvůrci zaměří na stůl samotný.

Polská skupina Karbido na zvucích vyluzovaných ze stolu postavila několikaletou kariéru, v jejímž rámci vystoupila již v roce 2006 na druhém ročníku festivalu Stimul.

Toto video odhaluje, jak vznikla pravděpodobně první minimalistická skladba Philipa Glasse 1+1. Při dlouhém čekání na vrchního s pivem.

Argentinský skladatel Fernando Manassero si libuje ve všelijakých zbastlenostech. Amplifikované stoly tedy do jeho estetiky velice dobře zapadají.

Rituál z pohybu rukou na stole udělal Belgičan Thierry de Mey a stvořil tak asi nejhranější kompozici pro stůl, soudě podle počtu zaznamenaných verzí.

Sedět u stolu s někým, kdo si neustále nervózně poklepává prsty nebo tužkou, může být dost otravné.

Na stůl se dá ledacos položit, třeba noty. Když položíte list s notovým zápisem na stůl mezi dva hráče, vždy bude pro jednoho z nich vzhůru nohama. A toho využil Wolfgang Amadeus Mozart ve své skladbě pro dva houslisty.

Doma nás učili, že ke správnému stolování se nehodí hlasité srkání. Co když to ale předepíše autor, v tomto případě italský umělec Filippo Berta? To pak končí takto (pro srovnání verze proletářská a elitářská):

A když se tak sejde okolo stola pár zpěváků…

Ale pozor, váš stůl může mít uši. (Varování: Romantický příběh.)

 

 


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka