- Inzerce -

Videa na víkend – psací stroj

Zvuk tohoto přístroje již z přirozeného prostředí téměř zcela vymizel. Ale v hudbě se ještě tu a tam objeví.

Téma pro videa na tento víkend se vylouplo jako vedlejší produkt rozhovoru s Jozefem Cseresem. Vzpomněl jsem si totiž na kompilaci, kterou vydal na své značce HEyeRMEarS/DISCORBIE a která zachytila hudbu provedenou na festivalu Sound Off v roce 2002 ve slovenských Nových Zámkoch. Tématem ročníku byl tehdy psací stroj a na CD jsou zachyceny různé kompozice pracující s charakteristickými ruchy tohoto předchůdce dnešních počítačů. Bohužel se mi nepodařilo v internetových hlubinách najít žádnou z nahrávek obsažených na kompilaci, abych ji zařadil do této rubriky. To zájemcům vynahradím v pondělním Kardiostimulátoru, jehož jeden blok bude věnován Cseresově vydavatelské činnosti včetně zmíněné kompilace. Hledání mě nicméně dovedlo k dalším materiálům pracujícím s tímto dnes již archaickým zdrojem zvuku. A kromě toho se blíží 23. červen, což je oficiálně Mezinárodní den psacích strojů, jenž připomíná datum, kdy v roce 1868 obdržel Christopher Latham Sholes patent na tento vynález. Dopřejme si tudíž trochu muzikálního klapotu.

Perkusivní kvality psacího stroje a podobnost psaní na něm s hrou na klavír jsou celkem zjevné, takže k hudebnímu využití svádí. Psací stroj má dokonce svůj velký hit (soudě podle množství zaznamenaných verzí). Napsal ho Leroy Anderson v roce 1950 a jmenuje se prostě The Typewriter.

Proslavil se ve filmu…

…a natočil ho i klavírní exhibicionista Liberace.

Skladbu pro celý soubor strojů napsal ruský skladatel Alexei Aigui.

A v Bostonu mají orchestr.

Jedna z nahrávek Boston Typewriter Orchestra připomíná, že psací stroj byl svého času symbolem kancelářské efektivity.

Na scéně hlukové a improvizační se do klapek opřel korejský experimentátor Ryu Hankil.

V Čechách využil psací stroj coby vizuální i zvukový prvek Miloš Orson Štědroň ve své hře Krásné psací stroje!

A italská filmařka a performerka Francesca Fini spřáhla psací stroj s moderními technologiemi.

Vedle klasického existuje i psací stroj skutečně hudební, určený pro notosazbu.

https://www.youtube.com/watch?v=ZzfkJIarwE4

A velkým milovníkem těchto krásných přístrojů je herec a spisovatel Tom Hanks.


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.