- Inzerce -

Videa na víkend – Treatise a Dynamo

Čtyři intepretace Cardewovy Treatise nabízíme online, pátou si vychutnejte naživo v podání Pražského improvizačního orchestru.

Než vyměnil avantgardu za Maa, tedy estetický experiment za sociální, posouval britský skladatel Cornelius Cardew (1936-1981) možnosti hudebního vyjádření. Prošel si postserialistickou avantgardou, byl asistentem, jemuž chlebodárce Karlheinz Stockhausem pro jeho schopnosti dopřál svobodu autorsky se spolupodílet na svých rozepsaných kusech, improvizoval v řadách skupiny AMM. Jeho hlavním přínosem ale byly objevy na poli nedeterministické a neidiomatické improvizace v rámci větších ansámblů, jedním ze stěžejních děl pak téměř dvousetstránková grafická partitura s wittgensteinovským názvem Treatise (1963-1967). Interpretovat ji lze téměř neomezeným počtem způsobů, počítá se ale s tím, že ji hráči nebou interpretovat zcela spontánně, nýbrž si ji „nastudují“ v tom smyslu, že jednotlivým grafickým prvkům přiřadí ty zvukové, a tím dotvoří její jazyk.

Prague Improvisation Orchestra (PIO) předvede svou verzi Cardewova kusu v úterý 20. července v rámci svého festivalu PIO Dynamo 2. A protože je akce třídenní, Cardewem to na letenské scéně Alfred ve dvoře rozhodně neskončí.

Takhle si PIO poradili s Anthonym Braxtonem, další jazzový velikán – Charles Mingus – orchestr čeká už ve středu, rovněž v rámci PIO Dynamo 2.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.