- Inzerce -

VooDooMan: Voices from Antidimension

VooDooMan: Voices from Antidimension

LOM (https://zvukolom.org)

 

Na zajímavém slovenském netlabelu LOM vychází výbor z bohaté tvorby tajemné postavy slovenské elektronické hudby – VooDooMana. Jedná se vlastně o retrospektivu, a komu pečlivě provedený výběr ke stažení zdarma nestačí, může si pořídit i DVD, na kterém je tvorba tajuplného tvůrce celá. VooDooMan vydal od začátku devadesátých let devět alb na vlastním labelu Oshipanah Records.

Výběr čtrnácti skladeb tvoří tradičně znějící ambient, neuchopitelná elektronika i podivuhodné zvukové intervence spletené z telefonních hovorů protkaných přebuzenými praskanci, strašidelné víření vyjících syntezátorů a zpětných vazeb, zpomalené rytmy nebo skoro romantické cinkání. Název Voices from Antidimension mi přijde naprosto případný. Především jde však o podivně eklektickou hudbu, která patrně věrně odráží  zvláštní osobnost svého autora. Skladby, které jistě dělí mnoho let, znějí dohromady překvapivě organicky, jakoby byly tesané z jednoho materiálu. VooDooMan tím připomene jiného solitéra s typickým rukopisem, jesenického Der Marebrechsta.

S VooDooManem si vyrazíte na výlet po antidimenzi a bude to výprava dobrodružná a značně nevyzpytatelná. Na autistickou zpívanou skladbu s kytarou Bude to tvoj megahit!, která se zničehonic zjeví uprostřed desky vás třeba nepřipraví nic. VooDooMan v ní předvádí cosi jako civilnější verzi amerického outsiderského písničkáře Jandeka. Jen se stihnete probrat z leknutí a vyvrtají vám díru do hlavy postindustriální frekvence následující dvaadvacetiminutové skladby Black Supremacy in the Anal Gas Chamber.

Zvuk alba je prostorný, často bohatě krášlený reverbem, znějící ale spíše ve středech a nezřídka agresivně škrabavý jako ve skladbě Schizophrenia, někdy až extrémně zkreslený a hlasitý jako hned v druhé skladbě Crematorium, po které půjdete ztlumit přehrávač. Závěr celé desky je pak obalen do jedovatě znějících vysokých frekvencí, které vás pro změnu přinutí krčit čelo, dokud to všechno nesmázne poslední skladba Sailing on the wave of 1/f, s piánem a modulovaným šumem. Voices from Antidimension je solidní porce radikální hudby, připravte se na téměř stotřicet minut antidimenzionálních zvuků. Vyplatí se vzít to s rozběhem a poslechnout na jeden zátah.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.