- Inzerce -

Weber: zwei

Lipský jednočlenný projekt Weber koketuje s diskurzem analogově znějící elektroniky aplikované na struktury taneční hudby. Ve výsledku přitom nachází otevřený prostor pro syrovou zvukovou poezii. Tématy se stávají spíše různé zvukové procesy s minimální melodickou informací nad podobně minimalisticky stavěnými basovými groovy, které jsou často i nejzpěvnějším prvkem v celé skladbě. 

Je to zvláštní disciplína, hledat osobité vyjádření v umísťováním kopáku, virblu, hihatky a clapů a tomů do šestnácti kroků, ale i jen se zvuky klasického analogového charakteru to zjevně stále jde. Uvidí až nějaké další generace, zda estetika Rolandu TR-808 či 909 bude pro hudebníky inspirativní podobně dlouho, jako je třeba dodnes smyčcový orchestr. Stále autentičtější sampling a digitální simulace přitom v obou případech už dávno znejišťují většinu puristů. Ani na této sympatické kolekci není příliš určující poměr analogu a digitálna ve zvucích a efektech. Digitální neolit tu komunikuje s analogovým paleolitem v krásně dubově nabasovaných delayích a dozvucích při dostatečné dávce odlidštěnosti člověkem stvořených strojů a při o něco vyšší než běžné míře sumu. Má to zřejmě působit jako nahrané na čtyřstopák a dost možná to tak i je. Každopádně je vše v naprostém pořádku: kopáky jsou často rovné a příjemně tučné, a křivky intenzit efektů na ostatních instrumentech jsou sympaticky dlouho neperiodické. 

Osobní poznámka recenzenta: o vytvoření v neskutečném množství detailů podobné nahrávky jsem se také několik let snažil s vědomím, že již jen maximálně několik let zbývá do cíle. Najednou je můj život o notný kus bezstarostnější.

 

Weber: zwei

Holger (https://holger-records.com)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.