- Inzerce -

Zkouška sirén – Zahuštěný program

Co se bude hrát v Olomouci, Brně a Praze?

Podzim je tradičně obdobím, kdy se konají věci. Je to dáno mimo jiné i neúprosným grantovým kalendářem, podle něhož je třeba peníze přidělené na jaře vyúčtovat do konce roku. Po kulturní střídmosti prvního pololetí je tak podzim naplněn dilematy, jak to stihnout a co si vybrat.

Nejblíže je momentálně začátek festival MusicOlomouc, který proběhne od 25. 10. do 3. 11. Čtrnáctý ročník se koná pod názvem „Into the Darkness“, což bude zjevně obnášet jednak tmu metaforickou v prováděné hudbě, jednak tu skutečnou v podobě koncertů s redukovaným osvětlením. Temnotu budou šířit soubory, které již na festivalu mají své stálé místo, jako olomoucký Lichtzwang nebo švýcarský Mondrian Ensemble. Ten zahraje i novou skladbu Ondřeje Štochla …racek se směje poslední…, která vznikla na objednávku festivalu. Z Portugalska dorazí Ensemble Síntese a s nimi také hudba tamních skladatelů, která ve zdejších sálech příliš často nezní. Jejich koncert má spojovat také inspirace dílem Nobelovou cenou ověnčeného spisovatele Josého Saramagy. Ensemble Terrible z Prahy přivezou várku děl mladší české generace, zatímco Moravská Filharmonie Olomouc festival uzavře orchestrální tvorbou německých a pobaltských skladatelů a skladatelek.

Pražský Orchestr Berg hned na tři večery obsadí divadlo Archa. Dvakrát (27. a 28. 10-) to bude ve spolupráci tanečního souboru 420PEOPLE s hudbou Tomáše Reindla vystoupení INspirace. Jeho inspirací má být minimalistická klasika Terryho Rileyho In C. A americký minimalismus v originále zahraje Berg rovněž v Arše 9. listopadu, kdy provede dokumentární videooperu Stevea Reicha a Beryl Korot Three Tales, tedy příběhy vzducholodě Hindenburg, atomového výbuchu v atolu Bikini a klonované ovečky Dolly.

Od 2. 11. do 20. 11. probíhá v Brně festival Janáček Brno, jehož náplní je především tamní bělovlasá ikona. Nicméně se do programu vešla i hudba současná a stojí za to upozornit především na dva koncerty Brno Contemporary Orchestra. V Mahenově divadle 7. 11. BCO doprovodí Ivu Bittovou a její kompozici Nezabudka. Vedle toho zazní Janáčkův cyklus Zápisník zmizelého v instrumentaci, již dodali otec a syn Miloš a Miloš Orson Štědroňovi. 11. 11. pak BCO v divadle Reduta vedle Janáčka a Stravinského zahraje skladby Edisona Denisova a Sofie Gubaiduliny, představitelů progresivního proudu sovětské hudby 60. a 70. let.

O tom, že je mládí zásadní, se pražské publikum rozhodlo přesvědčit Ostravské centrum nové hudby, respektive tamní ONO, Ostrava New Orchestra s dirigentem Petrem Kotíkem. U pěti skladatelek a skladatelů mladé generace (což znamená věkové rozpětí od čtyřiadvaceti do jedenačtyřiceti let) objednali nové kompozice a ty zazní 15. listopadu v pražském sále DOX+. Poté, co v „zásadní“ sérii ostravští prezentovali soudobé klasiky, jako byl Iannis Xenakis či Bernhard Lang tak dojde na díla generace aktuálně své dráhy startující. Bude to ve Španělsku žijící slovenský skladatel Adrian Demoč (1985), estonská skladatelka koncertní, ale i filmové či divadelní hudby Liisa Hirsch (1984), italský skladatel, saxofonista a etnomuzikolog Christian Ferlaino (1981), český skladatel a interdisciplinární umělec Ian Mikyska (1994) a španělská skladatelka a houslistka María de Grandi Ruzafa (1998).

Pro předběžné naladění si lze poslechnout něco z jejich dosavadní tvorby: