- Inzerce -

2001 jinýma ušima

Kulturní svět v těchto dnech intenzivně žije karlovarským filmovým festivalem, tak se na filmové vlně svezeme a zároveň volně navážeme na článek o hudbě ve filmech Stanleyho Kubricka z květnového čísla HIS Voice. V něm se Jakub Kudláč zaměřuje na film Mechanický pomeranč, v souvislosti s hudbou u Kubricka se ale často zmiňuje také 2001: Vesmírná odysea. Díky tomuto dílu se miliony lidí seznámily s hudbou Györgye Ligetiho, o fanfárách ze Straussova díla Also Sprach Zarathustra nemluvě. Tento mix z klasiky ale původně sloužil Kubrickovi jen jako pracovní podklad a opravdový soundtrack složil Alex North (1910-1991), jenž je podepsán pod hudbou ke slavným filmům Kdo se bojí Virgine Wolfové?, Kleopatra nebo Dobré ráno, Vietname, ale podílel se také na filmu Karla Kachyni Poslední motýl. Stanley Kubrick se nakonec rozhodl Northovu již natočenou hudbu nevyužít a zůstal u „těch nejlepších z klasiky“ – což prý skladatel zjistil až na premiéře. Nahrávka Northovy verze nicméně vyšla tak je možné podívat se na ukázku z filmu s alternativním hudebním doprovodem.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.