- Inzerce -

EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti’s Continuum, Part IV

Roc Jiménez de Cisneros s různými spolupracovníky produkuje pod názvem EVOL „počítačovou hudbu pro chuligány“. Koncept již čtvrté části projektu je dostatečně osvětlen v titulku nahrávky, kterou tvoří raveový „přepis“ krásné Ligetiho skladby Continuum pro cembalo z roku 1968. Skladatel v ní experimentuje s rytmickými posuvy a pomocí rychlého tempa vyvolává pocit pomalu se proměňující zvukové masy. Kupředu uhánějící repetice cembalových úderů vytváří zdání kontinuálního zvuku. Nikoli náhodou bývá skladba srovnávána s díly amerických minimalistů, ačkoli Ligeti jejich tvorbu v době psaní skladby neslyšel. Ligeti skladbu dedikoval cembalistce Antoinette Vischer, a v jejím podání je k poslechu, i s ilustrativní vizualizací, umožňující lépe nahlédnout struktury rytmických posuvů, např. zde:

Jiménez de Cisneros ve spolupráci se Stephenem Sharpem přepsali původní Ligetiho skladbu pro rompler od Rolandu, který je ovládán počítačem. Autoři si dali zřejmě dost práce s detaily v posuvech a fluktuacích – dílo není nikdy příliš chladné a odtažité, jak bohužel bývá zvykem u  počítačem generované experimentální elektroniky, a výsledek zní přes množství složitých algoritmů dostatečně organicky. Part cembala zde zastává úsečný orchestrální „stab“, z jehož repetitivních sekvencí se může citlivějším jedincům točit hlava a potenciálním tanečníkům se možná utrhnou nohy. Surrealistická dance music občas vzdáleně připomene agresivnější tvorbu Marka Fella, který podobným způsobem obývá šedou zónu mezi taneční elektronikou a experimentální hudbou. Nahrávka vyšla na kazetě ve formátu C-30 a společně s vydavateli nelze než nedoporučit: Play loud.

EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti’s Continuum, Part IV
Khalija (https://khalija.bandcamp.com)

 

 


Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.