- Inzerce -

Badrutt – Belorukov – Kocher: Rotonda

Fanoušci evropského improvisingu by si měli do svého hledáčku přiřadit další aktivní ruský label. Za značkou Intonema stojí především všestranný umělec a hráč na dechové nástroje Ilja Belorukov a vyprodukoval skrze ni již řadu pozoruhodných alb. Jeden z nejnovějších titulů přináší koncertní záznam z rotundy v Majakovského knihovně v Petrohradě, kde se 9. září roku 2014 sešli s Belorukovem (saxofon, objekty) dva Švýcaři: svého nástroje skoro všeznalý akordeonista Jonas Kocher a jeho častý spolupracovník, velmi interaktivní elektronický experimentátor Gaudenz Badrutt.

Tento materiál si jasně řekl o to, aby nebyl rozdělován na nějaké části a jevil se tak lenivému posluchači přístupnější. Ale ta o něco více než třičtvrtěhodina v jednom kuse je nadmíru příjemným partnerem člověku přemýšlivému se zálibou v meditacích o hranici mezi uměním coby tvorbou děl = produktů a uměním jako permanentním životním procesem = posláním.

Trio si tento koncert zjevně užilo. V úvodu navyklo publikum na veletiché kreace, ohledalo dozvuk prostoru mešní atmosféru navozujícím cinkáním, dopřálo času citlivému zkoumání možností vzájemné komunikace. Teprve poté přicházejí táhlejší zvuky a jejich dvojice či trojice a nástroje uplatní i plnou sílu. Dojde i na společný dronový chorál vyvolávající monumentální dojem, při opakovaných posleších ale stojí za studium spíše tvůrčí cesta před jeho plným rozezněním a hlavně i po něm (tam je spusta jemného humoru).

Je to zkrátka informačně bohaté setkání se zajímavým akustickým prostorem prezentovaným navíc triem těch nejpovolanějších průvodců. Nebraňme se tuto konstelaci esteticky prožít.

 

Badrutt – Belorukov – Kocher: Rotonda

Intonema (https://www.intonema.org)

 

 


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.