- Inzerce -

Bergljot: solen avløser regnet som avløser solen

Bergljot: solen avløser regnet som avløser solen

Sofa Music (https://www.sofamusic.no)

 

Na začátku bylo Vojtěch Procházka Trio a to hrálo moderní jazz včetně skladeb Ornette Colemana, Herbieho Nicholse či Paula Motiana a podobně laděné skladby leadera samotného. To dokumentuje album Amoeba´s Dance (Animal Muisc, 2010). Poté se vše správně zvrtlo do free jazzu. Pak se ovšem zrodila nová inkarnace pod názvem Bergljot a vše bylo povýšeno do mnohem astrálnějších poloh.

Český klávesista Vojtěch Procházka má totiž dar být v tom nejlepším slova smyslu zcela univerzální a na druhou stranu mu jednoznačně svědčí skandinávské podnebí, aniž by ztrácel své kořeny. K tomu mu dokonale vyhovují jeho norští spoluhráči – kontrabasista Adrian Fiskum Myhr a bubeník Tove Thorvaldsen Sandbakken, jejichž poetika je skvěle determinována i  spoluprací s francouzským saxofonistou Michelem Donedou.

Deska solen avløser regnet som avløser solen bývá řazena do škatulky minimalismus, ale to je opravdová chyba lávky. Tak strukturálně do nejmenších detailů  (přes možné náhodnosti a absolutní uvolněnost) vypracovanou věc aby posluchač pohledal. Do jisté míry adekvátnější výraz je ambientní, ale i tady pracuje trio svou vlastní do jisté míry introvertní cestou, která má však zcela přímý atak na soustředěného posluchače a může vstupovat přímo do jeho nitra. Příklon k elektronice rozhodně není trendy, ale naplňuje jasně daný potenciál a úžasnou přirozenou rozpínavost protagonisty. To ovšem dokonale doplňují krásně vrzavé i drásavé smyky basisty a citlivě filigránské ornamenty perkusisty.

Při prvním poslechu vám možná přijdou čtyři skladby na straně A jen jakýmisi etudami, ale ponor je zde mnohem hlubší. Skutečnou pochoutkou je ovšem strana B, kde se parafilozofický rozměr kapely rozvine sice pozvolna ale do nesmírné šíře a dostává se do neuvěřitelných mikrosvětů. Severská drsnojemnost zde nabývá vrcholu a je to čirá plovoucí energie bez použití násilných prvků. Výlet do tonální karmy, která má mnoho něžných výkrutů. Dílo, které pohladí a zároveň vás nenechá klidným.

Ukázka je například zde.

Bergljot vystoupí v rámci festivalu Alternativa v Praze v Malostranské besedě 15. 11. 2014


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...