- Inzerce -

Core of the Coalman: Plastová Okna a Dveře

Core of the Coalman: Plastová Okna a Dveře

KLaNGundKRaCH – (https://klangundkrach.net)

 

Core of the Coalman, vlastním jménem Jorge Boehringer, vydal již loni v září své druhé album pod pražským labelem KLaNGundKRaCH  nazvané Plastová Okna a Dveře. Jakým směrem se po psychedelicky folkovém debutu You’ll Need A Katapult tentokrát vydal multidisciplinární umělec? Nová nahrávka přináší 14 skladeb, které jsou údajně inspirované časem stráveným pod vodou. Obsah tracků tvoří zvuky syntetické, akustické, nahrávky počasí i zvířat. Abstraktní elektronika softwarových syntezátorů se prolíná s terénními nahrávkami tak, že je skoro nemožné rozlišit jejich původ. Nestabilní, nakřáplý a přesto příjemný zvuk připomíná plodnější období glitchového projektu Oval, jindy se tracky svou hravostí podobají experimentům z dílny Mouse on Mars nebo třeba Vladislava Delaye.

Důraz na procesivní stránku díla je středobodem Boehringerovy umělecké tvorby. Důmyslné sonické kočovnictví a pokusnictví nenechá nahrávku ustrnout v delší repetici a hojně využívané drony se postupným vrstvením transformují do vysoce proměnlivé zvukové polévky. Album je značně dynamické a přes výše zmíněnou dronovost se objevují ztišené chvíle na hranici slyšitelnosti a na druhé straně i brutální noiseové útoky. Přesto popové ambice nikdy úplně nezmizí (důkazem budiž tracky sailing on the mello dolla, Sad Furniture) a jak upomíná poznámka k albu, najde se i občasná příležitost k tanci i k poplakání.

Album poslouží mimo jiné jako kvalitní soundtrack k dlouhým procházkám, kde se zvuky (nejen) přírody kongeniálně mísí s Boehringerovou produkcí a posluchači se nemusí cítit nepatřičně z toho, že v přírodě poslouchají přenosný přehrávač. Album Plastová okna a Dveře už svým názvem zkoumá hranice mezi přirozeným a syntetickým a poslech nahrávky se dá výtečně spojit s poslechem zvuků prostředí. Každý poslech pak má originální ráz a je díky nim neopakovatelný. I pár kilometrů vzdálená vesnická tancovačka filtrovaná a odrážená přes kopce pak dostává zcela jiný nádech.

 

Nahrávka je k poslechu a ke stažení na Bandcampu, a sluší se podotknout, že Boehringer nedávno svůj obsáhlý katalog čítající 21 alb nahrál tamtéž.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.