- Inzerce -

David Kollar: Sonic Pulses

Mezinárodně proslulý slovenský kytarista, improvizátor a skladatel David Kollar nám v době, kdy ho nemáme šanci potkat na pódiích z důvodu pandemických opatření, připravil alespoň další sólovou studiovou lahůdku.

Čtyři číslované části alba Sonic Pulses vytvořil Kollar sám během čtyř dnů vrstvením svých improvizovaných partů barytonové kytary a smyčců. První mu definovaly délku a základní vývoj budoucích kompozic, k nim pak přihrál vždy další tři. Skladby se nesou v duchu ambientu, dronové hudby či minimalismu. Autor nám doporučuje album poslouchat soustředěně na jeden zátah, což je samozřejmě nejvhodnější pro naladění se i na detailní prvky. Jak už to u mnoha kvalitních děl v těchto žánrech bývá, často předpokládaná statičnost je tu vlastně jen zdánlivá, neboť tato barevně bohatá hudba prochází neustálým vývojem, který je při tak skvělém zvuku opravdu radost sledovat. Soulad i dramatická gesta jsou v tomto instrumentálním toku v perfektní rovnováze.

Kollarův ambient je především poctivý, nástroje se neutápějí v efektech, i při pouze zvukovém vjemu máme množnost vnímat i techniku jeho rukou či smyčce mechanického nebo elektromagnetického na strunách. První track tak může logicky zakončit i meditativní sólový part akustické kytary, v prostředních dvou si můžeme užít téměř encyklopedický přehled smyčcových technik, do posledního kusu pak stejně snadno vplyne třeba i zkreslená kytara s poněkud frippovským feelingem.

Vlastní limitovanou edici CD již Kollarův bandcampový profil hlásí jako vyprodanou, ač oficiálně vyšla teprve před dvěma týdny. V digitálním životě teď pomáhá tomuto krásnému albu též pražský label Blue Lizard. Obě bandcampové platformy jsou v poslední době velmi aktivní a přibývá na nich mnoho pozoruhodného materiálu, doporučuji jejich průzkum.

David Kollar: Sonic Pulses
Blue Lizard (https://bluelizard.bandcamp.com)


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.