- Inzerce -

Federsel/Freudl: New Rock

Federsel/Freudl: New Rock

Meteorismo (https://meteorismorecords.blogspot.cz/)

 

Postranně-improvizační projekt členů kapely B4 Tomáše Procházky a Davida Freudla vyústil na konci ledna v album. Úvodní slovo posluchačům představuje koncept nahrávky, která vznikla evokací dvě desítky let vzdáleného odpoledne, kdy se dvojice kvůli nedostatku vhodné hudby k poslechu rozhodla natočit album. S omezenou sestavou čítající preparovaný klavír (Freudl), preparovanou elektrickou kytaru (Federsel) a vzpomínku na přátelství ustanovující odpoledne se hudebníci vydávají do oblastí, které mají daleko k nostalgickému „Pamatuješ na…“. Zvuková paleta je i přes omezenou instrumentaci převelice rozmarná, preparace skýtá takřka nekonečné možnosti experimentování a všechny tracky mají rozdílné nálady, od zuřivosti přes skotačení až po zklidněné usebrání. Obal alba ukazuje použité preparační propriety a tvoří matérii pro fantazii posluchačů, kteří si mohou spolu s nahrávkou představovat, kde zrovna asi byl zapíchnutý plastikový příbor, nebo kam hudebníci strkali nápojový „mixík“.

Začátek alba se nese v náladách agresivnějších, veselejších a kytarově zkreslenějších. Podle prvních tracků by se snad album dalo naskládat do škatulky „experimentální blues“, bluesové dvanáctky se ale nekonají a první úderka dává na vědomí, co si hudebníci představují pod pojmem „nový rock“. Vibrující struny znějí díky preparaci nepravděpodobně, stejně tak tomu je i s virtuózním využitím zesilovače v tracku Burning Amp Lament. Příjemně plné harmonické frekvence vazbícího zesilovače se zprvu dají snadno zaměnit i za dechový nástroj. Potenciální hitovka Thaw zaujme chytlavým basovým groovem a bluesovým „gamelanem“ z útrob preparovaného klavíru. Nejen svůdnou basovou linkou zaujme také následující Perfect Baroque. Nahrávka je také vkusně okořeněna terénními nahrávkami (padající voda, hořící krb,…), například v již zmiňované Thaw zakřupe do rytmu planoucí oheň, jinde se ozývají neidentifikovatelné šumy. Závěr alba (A New Breed Of ImprovisationLusatia Droning) je tklivě abstrakní, táhlejší a nese se ve znamení dronů, delayů a ambientu. Tvoří tak příjemnou protiváhu drsnějšímu začátku alba, ale o hlasité okamžiky ani v závěru není nouze. Album, do kterého je obtížné se zaposlouchat, se vrací svou atmosférou pomyslným kruhovým pohybem  na začátek a přestat v jeho poslechu může být stejně náročné jako v něm začít.

Album je ke stažení a poslechu na bandcampu (https://meteorismo.bandcamp.com/album/federsel-freudl-new-rock) .


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.