- Inzerce -

Hear Me! v Pardubicích

Dvoudenní festival volné improvizace Hear Me! se po předchozích ročnících v Praze a Ostravě koná v 27. a 28. listopadu Pardubicích, v Divadle 29. Jeho letošní dramaturgie je postavena na několikadenní rezidenci jedenáctičlenné sestavy Pražského improvizačního orchestru v prostorách Divadla 29, který ke spolupráci přizval několik klíčových osobností současné evropské improvizační scény. Tito umělci představí své vlastní projekty a poté vystoupí jako hostující hráči v několika společných setech s Pražským improvizačním orchestrem. Hear Me! je pořádán v rámci projektu Stará síť na novou hudbu, jehož se účastní pořadatelé tradičně netradičních zvukově-hudebních performancí v Praze, Českých Budějovicích, Pardubicích, Brně, Ostravě a Opavě.

Festival zahájí první koncert improvizačního dua Antalová & Tarnovski. Bubenice a perkusistka Michaela Antalová momentálně studuje improvizaci a jazz na Norwegian Academy of Music v Oslu, do Čech se ale pravidelně vrací kvůli kapele Dunajská vlna, která právě vydává album. Je součástí kapely Arará, podílela se také na debutovém albu skupiny Ankramu a na desce Miláček slunce kapely Květy. Tarnovski vystupuje sólově, hraje s kapelami Gurun Gurun, Wabi Experience a IQ+1.

Následovat bude trio Thomase Lehna, Tiziany Bertoncini a Petra Vrby. Osobitý rys spolupráce Tiziany Bertoncini a Thomase Lehna tvoří alchymie setkávání klasického a elektronického nástroje. Ve spojení s hráčem na dechové nástroje a vibrující reproduktory Petrem Vrbou tak vzniklo nové trio s názvem NOIZ.

Pražský improvizační orchestr sdružuje české kreativní hudebníky, kteří se zaměřují na současné improvizační techniky a pracují s řízenou i volnou improvizací a interpretací grafických i otevřených partitur. Pražský improvizační orchestr PIO založil v roce 2012 v Praze žijící americký kontrabasista George Cremaschi a český hráč na dechové nástroje a experimentátor Petr Vrba. Ke spolupráci přizvali dalších třináct hudebníků z nejrůznějších hudebních oblastí – od současné artificiální hudby, přes zvukový experiment, jazz a volnou improvizaci až po noise. Vznik PIO byl inspirován tělesy jako Globe Unity Orchestra, Sun Ra Arkestra, Butch Morris New Music Observatory, Scratch Orchestra nebo Splitter Orchestra. PIO často vystupuje v netradičních prostorech (Divus kabaret, Studio Alta, Divadlo Kolowrat, Divadlo Ponec,) a podílí se i na nejrůznějších site-specific projektech. Ke své základní sestavě si PIO většinou zve i další hosty z Čech i zahraničí.

Druhý festivalový den otevře sólové vystoupení Matse Gustafssona, který je již po tři desetiletí jednou z nejvýraznějších postav současné freejazzové, improvizační a experimentální scény v Evropě i zámoří. Jeho projev je známý neobvyklou intenzitou, expresivitou, výbušností a obrovským nasazením. Gustafsson (ročník 1964) je na svůj nástroj samoukem a jazz v jeho podání není kavárenským pohodovým poslechem, ale absolutním, fyzickým odevzdáním se. Jeho cesta k současnému výrazu vedla přes punk a hardcore a zálibu v noise music. V rámci improvizátorské etiky „každý s každým“ si zahrál opravdu s kdekým, klíčovým pro něj bylo setkání a následná spolupráce s německým guruem hudby, jíž se říká power free jazz, Peterem Brötzmannem.

Štafetu pak převezme Dieb13 neboli vídeňský turntablista Dieter Kovačič, vystupující také pod jmény Echelon, Dieter Bohlen, nebo Dieb14. Krom obvyklých plunderfonických kompozic a tanečních rytmů využívá i zvuky těla a mechaniky gramofonu. Založil a vytrvale udržuje domenu klingt.org, která slouží jako rozdělovník pro zájemce o vídeňskou experimentální hudbu. Dieb13 a Gustafsson si na závěr zahrají společně s Pražským improvizačním orchestrem.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.