- Inzerce -

Hear Me! v Pardubicích

Dvoudenní festival volné improvizace Hear Me! se po předchozích ročnících v Praze a Ostravě koná v 27. a 28. listopadu Pardubicích, v Divadle 29. Jeho letošní dramaturgie je postavena na několikadenní rezidenci jedenáctičlenné sestavy Pražského improvizačního orchestru v prostorách Divadla 29, který ke spolupráci přizval několik klíčových osobností současné evropské improvizační scény. Tito umělci představí své vlastní projekty a poté vystoupí jako hostující hráči v několika společných setech s Pražským improvizačním orchestrem. Hear Me! je pořádán v rámci projektu Stará síť na novou hudbu, jehož se účastní pořadatelé tradičně netradičních zvukově-hudebních performancí v Praze, Českých Budějovicích, Pardubicích, Brně, Ostravě a Opavě.

Festival zahájí první koncert improvizačního dua Antalová & Tarnovski. Bubenice a perkusistka Michaela Antalová momentálně studuje improvizaci a jazz na Norwegian Academy of Music v Oslu, do Čech se ale pravidelně vrací kvůli kapele Dunajská vlna, která právě vydává album. Je součástí kapely Arará, podílela se také na debutovém albu skupiny Ankramu a na desce Miláček slunce kapely Květy. Tarnovski vystupuje sólově, hraje s kapelami Gurun Gurun, Wabi Experience a IQ+1.

Následovat bude trio Thomase Lehna, Tiziany Bertoncini a Petra Vrby. Osobitý rys spolupráce Tiziany Bertoncini a Thomase Lehna tvoří alchymie setkávání klasického a elektronického nástroje. Ve spojení s hráčem na dechové nástroje a vibrující reproduktory Petrem Vrbou tak vzniklo nové trio s názvem NOIZ.

Pražský improvizační orchestr sdružuje české kreativní hudebníky, kteří se zaměřují na současné improvizační techniky a pracují s řízenou i volnou improvizací a interpretací grafických i otevřených partitur. Pražský improvizační orchestr PIO založil v roce 2012 v Praze žijící americký kontrabasista George Cremaschi a český hráč na dechové nástroje a experimentátor Petr Vrba. Ke spolupráci přizvali dalších třináct hudebníků z nejrůznějších hudebních oblastí – od současné artificiální hudby, přes zvukový experiment, jazz a volnou improvizaci až po noise. Vznik PIO byl inspirován tělesy jako Globe Unity Orchestra, Sun Ra Arkestra, Butch Morris New Music Observatory, Scratch Orchestra nebo Splitter Orchestra. PIO často vystupuje v netradičních prostorech (Divus kabaret, Studio Alta, Divadlo Kolowrat, Divadlo Ponec,) a podílí se i na nejrůznějších site-specific projektech. Ke své základní sestavě si PIO většinou zve i další hosty z Čech i zahraničí.

Druhý festivalový den otevře sólové vystoupení Matse Gustafssona, který je již po tři desetiletí jednou z nejvýraznějších postav současné freejazzové, improvizační a experimentální scény v Evropě i zámoří. Jeho projev je známý neobvyklou intenzitou, expresivitou, výbušností a obrovským nasazením. Gustafsson (ročník 1964) je na svůj nástroj samoukem a jazz v jeho podání není kavárenským pohodovým poslechem, ale absolutním, fyzickým odevzdáním se. Jeho cesta k současnému výrazu vedla přes punk a hardcore a zálibu v noise music. V rámci improvizátorské etiky „každý s každým“ si zahrál opravdu s kdekým, klíčovým pro něj bylo setkání a následná spolupráce s německým guruem hudby, jíž se říká power free jazz, Peterem Brötzmannem.

Štafetu pak převezme Dieb13 neboli vídeňský turntablista Dieter Kovačič, vystupující také pod jmény Echelon, Dieter Bohlen, nebo Dieb14. Krom obvyklých plunderfonických kompozic a tanečních rytmů využívá i zvuky těla a mechaniky gramofonu. Založil a vytrvale udržuje domenu klingt.org, která slouží jako rozdělovník pro zájemce o vídeňskou experimentální hudbu. Dieb13 a Gustafsson si na závěr zahrají společně s Pražským improvizačním orchestrem.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.