- Inzerce -

Hideo Ikeezumi 1949-2017

27. února zemřel ve věku 67 let Hideo Ikeezumi, zakladatel legendárního japonského labelu PSF Records. Podlehl komplikacím spojeným s rakovinou žaludku…

Tokijské PSF Records bylo prvním undergroundovým vydavatelstvím v Japonsku, jež dosáhlo celosvětového věhlasu. Název byl odvozen od prvního alba, které Ikeezumi v roce 1984 vydal – Psychedelic Speed Freaks kapely High Rise. Vydavatel mapoval s buldočí vytrvalostí a umanutostí nejen bohatou tokijskou undergroundovou scénu zhruba od roku 1970, ale mezi jeho akvizice patřily též nově vznikající projekty na poli psychedelického rocku, acid-folku, noise, free-jazzu a volné improvizace.

Hideo Ikeezumi se narodil do rodiny profesionálních umělců v Tokiu. Zajímala ho literatura a divadlo a jal se studovat na univerzitě. Jenže pak slyšel free-jazzového kytaristu Masayoukiho Takayanagiho a drsného folkaře Kana Mikamiho a místo studia četl hromady hudebních časopisů a nahrával hudbu z nočních rozhlasových pořadů. V roce 1968 začal prodávat v malém řetězci tokijských obchodů s deskami a kazetami Gobangai. Koncem 70. let tyto obchody jako první v Japonsku začaly distribuovat nahrávky punkových labelů a Ikeezumi vycítil šanci postavit se na vlastní nohy. Pronajal si obchůdek v klidném tokijském předměstí Meidaimae, kde prodával výhradně hudbu svého srdce. Obchod byl jeho svatyní, jež se pak stala odrazovým můstkem k vlastnímu vydavatelství. Pod svá křídla přijal celou řadu kapel a hudebníků, mezi nimiž najdeme klíčová jména japonské progresivní a avantgardní hudby: Fushitsusha, High Rise, White Heaven, Ghost, Acid Mothers Temple, Shizuka, Masayoshi Urabe, Masayouki Takayanagi, Kaoru Abe, Motoharu Yoshizawa, Keiji Haino, Kazuki Tomokawa a Kousokuya. Vydával též zahraniční umělce (Harry Bertoia, Charles Gayle, Borbetomagus). Obchod vydržel do roku 2014, label pokračoval ještě jeden rok. V loňském roce byl celý katalog PSF Records převeden pod nový americký label Black Edition (se sídlem v Los Angeles).

https://www.theblackeditions.com/catalog/

 


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...