- Inzerce -

HRTL: EVNGLN, Bedroom Sessions, Single Releases

HRTL: EVNGLN; Bedroom Sessions; Single Releases

(https://hrtl.bandcamp.com)

 

Brněnský producent Leoš Hort alias HRTL vydal během roku 2013 trojici EP, nejobecněji zařaditelných do oblasti experimentální taneční elektroniky. Ústředním motivem EP EVNGLN  jsou na drobno nakrájené vokály, vysamplované snad z bůhvíjakého gospelu, doplňované pulsujícím hiphopovým rytmem. Díky spíše krátké stopáži tracků je výsledné vyznění značně dynamické. HRTL se zaměřuje, spíše než na  dlouhé, pomalu proměňující se repetice jaké známe z minimalismu, na rychlé a energické variace, které posluchači zabraňují ustrnout na jednom místě.

Chladné atmosféry Bedroom Sessions zase připomenou atmosférické desky rané produkce labelu Warp, z doby kompilací Artificial Intelligence.  Track FMHANG  zase evokuje „skandinávské“ ambientní techno inspirované estetikou trackerů, které produkuje např. Lackluster. Taneční muzika od inteligentů pro inteligenty je bezpochyby přepyšnělé označení odsouzené k zániku již od svého vzniku. Oproti tomu je tvorba  HRTL spíše naivně radostná. S lehkostí sobě vlastní a výbavou omezenou na tři kousky hardwaru (FM syntezátor Yamaha FB01, „hiphopový“ sampler MPC 500 a echo EM600) tvoří Hort ve svém domácím studiu amalgám breakbeatů, acidových  basů a mrazivě melancholických syntetických linek. Rozlámané beaty ale netvoří výhradní arzenál s kterým HRTL operuje. Záznamy na Youtube ze živých vystoupení či improvizací ve studiu ukazují, že se HRTL nebojí ani beatů rovných. Acidové nářezy mohou znít dnes poněkud archeologicky, leč ztratil vůbec acid jako takový od vydání Acid Tracks projektem Phuture roku 1987 svou svůdnost? Nejsou nejen do uší se zařezávající basové linky s téměř rezonujícími filtry stále připraveny pozměňovat vědomí a rozhýbávat těla?

Třetí EP pod názvem Single Releases přináší spíše výlet do oblastí označitelných jako juke, či trap. Trapné žánrové škatulky ale pochopitelně nedokáží vystihnout skutečný obsah, který tvoří rychloprsťácké kouzlení se samplerem MPC 500, fragmentované vokály a vůbec všudypřítomné hluboké a pokroucené basy. Vrcholem EP je půvabný remix WALKER – Cascadeur (HRTL swing&chopped), v závěrečném tracku 12,7x99mm  se snoubí ona melancholie s radostnou lehkostí, ambient s hiphopem, a Texas s Jižní Moravou. Muzika vhodná k tanci i k poslechu.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.