- Inzerce -

Ivo Perelman Quartet: The Hour Of The Star; Ivo Perelman: Family Ties

Ivo Perelman Quartet: The Hour of the Star

Ivo Perelman: Family Ties

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Brazilský saxofonista Ivo Perelman byl ve své rané tvorbě výrazně ovlivněn etnickými prvky své domoviny, ale postupně se začal dostávat do v dobrém slova smyslu globalizační či de facto universální roviny svobodné improvizace. Jeho poslední dva opusy, stejně jako některá jeho jiná díla, jsou inspirovány taktéž brazilskou spisovatelkou Clarice Lispector (1920 – 1977). Odehrává se to ovšem ve volné rovině a Perelman se nechává unášet rytmem jejích slov a náladou jejích úvah spíš, než by chtěl vyjádřit prozaický obsah. The Hour of the Star je poctou poslední knížce vydané za autorčina života a má výrazně lyrickou atmosféru. Tu dokonale vybarvuje pianista Matthew Shipp. Majstrštykem je zejména titulní téměř čtrnáctiminutová skladba, kde se propadáte do astrálních hodin. Výrazným posunem v Perelmanově pojetí cool free jazzu je ovšem Singing the blues, kde se se svými spoluhráči pouští na tenký led, který však nepraská, ale rezonuje.

CD Family Ties je výrazně expresivnější a protagonista tu kromě tenorsaxofonu používá i kazoo a harmoniku. Obě alba pak naopak spojuje něžná rytmická souhra basisty Joea Morrise a bubeníka Geralda Cleavera. Morris jako multiinstrumetalista na především strunné nástroje pojímá svůj part v každé skladbě jinak a Cleaver není žádný silový úderník, ale dokáže vše stmelit v jemných nuancích a breacích.

Je to zkrátka vysloveně náladotvorná alba, která může přes svůj improvizační charakter vyhovovat i příznivcům konvenčnější formy a přesto v sobě skrývá i úžasnou vzdušnost a v neposlední řadě také pozitivní nostalgii. Perelman zde vskutku perlí a přestože jde o kolektivní dílo, je vždy tahounem, který své spoluhráče přivádí na svůj niterní level a zároveň jim nechává možnost svébytného vyjádření. Je to zkrátka cool, free, parablues, niterné hudební ztvárnění literatury bez okázalých gest, vstřícnost k posluchačům i návod, jak se přiblížit k osobnímu vnitřnímu vesmíru.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.