- Inzerce -

Jan Faix – Marian Petržela: II

Duo dvou někdejších souputníků z jazzově-elektronických Bob Saint-Claire se setkalo k improvizované session ve studiu UHL a výsledkem je album pojmenované lakonicky II.

Potenciálního posluchače hned na první pohled zaujmou vtipné a mnohoslibné názvy, které jakoby upomínaly na jejich předchozí společné působiště. Srovnej Bob Saint-Claire: Natřu ti boubín (mlaskaje) a Faix / Petržela: Šampon opery (tu není). K letům společného groovování trochu odkazuje i hudba, z množství praskání, křupání, pípání a dalších sonických úkazů se co chvíli vynoří elektrické piano, často i podpořené doprovodem bicích, které vždy jako by se pokoušelo nastolit tu správnou jazzovou atmosféru, nicméně se mu to daří vždy jen na krátký moment. Je to ovšem právě piano, které na sebe na albu strhává asi největší pozornost, minimálně v jeho první polovině. V trochu jiném duchu se nese zajímavá skladba Kouzelná krabička, kde se zvuky zjevují a mizí neočekávaně a vytvářejí příjemné momenty ticha, nabité očekáváním, odkud a jaký zvuk se vynoří teď.

Albu poněkud schází dynamické vrcholy, snesl a očekával bych tu nějaké noisovější plochy, příjemný je v tomto ohledu závěr skladby Toccata na křižovatce, mohl by být ovšem ještě trochu hlučnější, případně zlejší. O trochu více ošklivých momentů by nahrávce vůbec prospělo. Příjemně ošklivá je třeba první skladba Šampon opery, s rozskřípaným sólovým hlasem a chaotickým zapínáním rádia. Nejzajímavější skladbou je zřejmě Happy New Hoax, kde se se střídají přísné elektro a rockové groovy s koktavými zvuky a zámlkami, vše poháněno přísným beatem. Škoda, že se tato frenetická poloha na albu nevyskytuje častěji. Album uzavře ztišená skladba Supervysavač s nadpřirozenými schopnostmi, což je delší track plný ticha a příjemných škrabavých zvuků, skrz které občas prosákne rána na buben či útržkovitý motiv na nějaký klávesový nástroj. Skladba plná zvukových mikrosituací a pěkných zvukových barev, kterou je radost poslouchat.

Zvuk nahrávky je příjemný, jen zvuk bicích je tu na můj vkus moc rockový.

Jan Faix – Marian Petržela: II
Polí5, Signals from Arkaim (https://www.polipet.cz, https://signalsfromarkaim.blogspot.cz)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!