- Inzerce -

Jozef Krupa Quartet

Bratislavského bubeníka Josefa Krupu znají i čtenáři HIS Voice například jako člena formací Škvíry & Spoje nebo Ankramu. V březnu letošního roku představil světu také svůj vlastní kvartet pozoruhodného obsazení.

Klarinet a basklarinet tu má v rukou Branislav Dugovič (šíři jeho hudebního záběru dobře ukazuje třeba jeho sólová albová trilogie), na violoncello hraje taktéž mezinárodně proslulý Andrej Gál a s elektrickou kytarou bravurně experimentuje Michal Matejka, Krupův dlouholetý spoluhráč i z výše uvedených kapel.

Téměř půlhodinová pětidílná kolekce nám dávkuje různé přístupy k improvizaci. Rámována je kusy označenými jako Melódia. Ten první je baladicky táhlý, chytré kytarové ambientní nálady se tu postupně překlenou v hezky kolektivně rozvíjený romantický groove, ten závěrečný je potom veselou polyfonní hříčkou s připravenou rozvernou melodií.

V prostředních částech se ale setkáme s improvizací mnohem volnější, atonálnější a experimentálnější. Meditácia se ještě drží v klidnějších dynamických hladinách, ale její zdravá mírná neuróza má příjemný tah. Avšak podle autorů je i názvem Neurotická až další část, v níž si mezi hemžením rytmů, rychlých melodických úryvků a všelijakých pazvuků dokáže zajímavým způsobem vybudovat vlastní prostor i táhlejší melodický plán. Track Blúz napíná dlouhé minuty tichými atmosférami, samozřejmě že před bouří, v tomto případě ale s velice sofistikovanou okamžitou aranží. Příjemně komorní charakter produkci zůstává i při hodně zkreslené kytaře.

Z nahrávky čiší bezprostřednost a hravost mistrů v oboru a má velice příjemný zvuk. Vřele doporučuji k poslechu.

Jozef Krupa Quartet
(https://jozefkrupa.bandcamp.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.