- Inzerce -

Kaada / Patton: Bacteria Cult

Mike Patton a John Erik Kaada se sešli před dvanácti lety ke spolupráci na albu Romances, na němž smíchali popově romantické melodie s hlukovým smetím do celku plného zvratů. Od té doby Mike Patton prošel hromadou dalších sólových i kolaboračních zákrut a Kaada složil hudbu k řádce filmů. Teď se tito parťáci opět shledávají, ovšem oproti předešlé desce není poměr sil tak vyrovnaný. Pattonův hlas je tu vlastně jen jako jeden z nástrojů, zahnětený do těsta z orchestrální opulence a decentních elektronických efektů.

Kalifornský zpěvák je jedním z vokalistů, jehož kroucení hlasivek dostalo z divné hudby do Hollywwodu; tak jako Blixa Bargeld skučel v Mumii nebo Diamanda Galás vřískala v Drákulovi, úpěl Patton za upíry v Já, legenda. A nová deska jako by byla nabídkovým katalogem pro filmová studia. Série náladových kompozic, dramatických, strašidelných, westernově rozevlátých (včetně twangu kytary a epické trubky jak ze zlatých hitů Ennia Morriconeho). Patton v nich pak buď dubluje orchestrální hlasy, nebo k nim vytváří protiklad žbrbláním, kvílením a blekotáním. Jistě by se tady dal vybrat pěkný kousek do nějaké další Hry o trůny nebo do čehokoliv, co natočí Quentin Tarantino, ve srovnání s Romances se nelze ubránit zklamání z absence byť jen chvilky překvapení. Nasadí-li skladba určitou polohu, nic ji z ní nevykolejí. Bohužel ani melodické nápady nejsou tak silné, aby dokázaly utkvět v hlavě. Poslouchá se to příjemně, jedním uchem dovnitř, druhým ven. Pochodové rytmy, které dostávají velký prostor, dobře poslouží ve sluchátkách při procházce po hřbitově či imaginárním válečném poli. Při opakovaném poslechu se ale začne vkrádat nuda. Pokud si chcete poslechnout Mikea Pattona v něčem přkvapivějším, je naštěstí stále dost jiných možností.

Kaada / Patton: Bacteria Cult

Ipecac (https://ipecac.com)

 

 


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.