- Inzerce -

Martha Mooke a Snění ve zvuku

Blíží se zahájení festivalu vs. Interpretation, o jehož umělcích jsme psali již několikrát. Ve spolupráci s Institutem intermédií tento festival přiváží také americkou umělkyni Marthu Mooke, která v dejvickém IIM povede dílny věnované práci s obrazem, zvukem a prostorem. Během středy a čtvrtka (27. a 28. 4.) si budou účastníci moci vyzkoušet tvorbu softwaru použitelného například pro interaktivní instalace nebo živá vystoupení. Tyto dílny společně s Marthou Mooke povede hudebník, výtvarník a programátor Thomas Martinez. V pátek 29. dubna pak opět v Institutu intermédií zazní světová premiéra její skladby Snění ve zvuku.

To, co uslyší pražské publikum tento pátek je součástí dlouhodobější práce, které se Martha Mooke věnuje napříč různými zvukovými i vizuálními médii. Jejím hlavním nástrojem je pětistrunná elektrifikovaná viola, s níž kráčí ve stopách Laurie Anderson nebo Kronos Quartetu po cestě za rozšiřováním možností klasického nástroje. Martha Mooke kombinuje klasickou kompozici s improvizací a intenzivním využitím elektroniky, díky níž se jedna hudebnice na scéně mění v celý orchestr, viola zní občas jako elektrická kytara, občas jako syntezátor. Jakýmsi shrnutím jejích autorských snah je aktuální album No Ordinary Window. Její hudba umí být v jednu chvíli melodicky přístupná i se rázem proměnit v hustou a stěží čitelnou psychedelickou masu. Právě přechody mezi přehledností a chaosem ve zvuku mají v chystaném vystoupení odkazovat ke stavům, jež zažíváme mezi spánkem a bděním. Do hry navíc bude zapojeno publikum, jehož zvukové projevy se stanou součástí výsledného tvaru.

Martha Mooke se kromě vlastní tvorby zaplétá s celou řadou hudebníků různých žánrů, přičemž se nebojí ani hlavního popového proudu: Hrála s Johnem Calem i Barbarou Streisand, její kvarteto The Scorchio Quartet hraje na desce Heathen Davida Bowieho, natočila skladby Luciana Beria.

https://www.iim.cz/cs/events/svetova-premiera-projektu-marthy-mooke-v-iim/

https://www.vsinterpretation.org/2016/tvurci-dilny-feedback-3d-zvuk-performance


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.