- Inzerce -

Martin Archer & Bo Meson: Echoic Enchantment

 

Martin Archer, hudební skladatel, aranžér, klarinetista, elektronik atd., se v poslední době na svém Discu rozpíná ke stále neobvyklejším a smělejším projektům (viz Engine Room Favourites nebo Outward Sound Ensemble). Základní kádr muzikantů přitom zůstává téměř totožný, Archer je však pokaždé dokáže nasměrovat do jiných, zatím neprobádaných oblastí. Echoic Enchantment je toho jasným dokladem. Více než pětapadesátiminutová suita, realizovaná v postupné p(r)oskládanosti od léta 2013 do jara 2015 a poněkud nešťastně „strategicky“ rozdělená do deseti částí (s vteřinovými předěly, které nic podstatného nepředělují, zato zbytečně vyrušují), je založena na básnivých textech Bo Mesona, uváděných na klíčových místech skladby skupinou O. D. D. (tedy vedle Mesona ještě vokalisty Julií Archer, Liz Searle a Wolfgangem Seelem). Celek je složen ze separátně natočených improvizací perkusistů Petera Fairclougha, Steva Dinsdala, Johnnyho Huntera a Walta Shawa, tria Paul Schatzberger (housle), Aby Vulliamy (viola) a Angela Rosenfeld (cello) a ústřední a nepominutelné dvojice: Philip Thomas u preparovaného klavíru a Simon H. Fell s kontrabasem. Do sehraného celku, přesně a do detailů situovaného a precizně seskupeného, vše prokombinoval Archer (který se kromě zmíněných činností vehrává i s příměsky varhan a zvonkohry, která je v určitých momentech nezanedbatelná).

Celý opus hned zpočátku zabasovaně vyvěrá s prodíravostí jakoby z hlubin věků s povzdálenými výmyky prazvuků do momentů hlubinného napětí, tu stoupajícího, tu zase zadržovaného, s občasnými přípodotky humpoláčtění. Smyčce se proderou do změtivosti vlání s v souvpadu s perkusemi docilují obhloučněné rozhudebnostnění, vřavné změtení a žárovění s příměsemi zvukolamů. Na dráždivostní vokalizování zareagují perkusisti s úskočnou varovností, ale to už jsme v proudu celkové odhalivosti jednotlivých etap, a tím tudíž uprostřed probrouzdávaní, zahlíživě prokluzovaného postupně všemi nástroji v návalné záhalnosti, zatumlovávaného i odbíjivého. Ty nástroje se vyrojují porůznu, zaúčinkují, pozmizí, poligotávají, odvrčovaně se vzdýmají (basa), po proligotňující zámlčivosti dochází k dalšímu brumlavému řešetnění, vejravému mihotání, nástražnému verbířství, přičemž se do průzoru zanástrojnění prosoukají rojčivě třeskutné roje, výbojivé a s prolongacemi mezisouher.

Jde o neustálou oscilaci všech se všemi, hlasy dotvrzují základní znění skladby a její posuny, nediskutují, hovoří každý sám za sebe, takže dochází k těkavé a zpytavé „babylonizaci“, a k nim se právě hodí rubavé třeskutnění nástrojů, posunčinujících v přískocích. Hudebníci se neodříkají ani rozpojivostního zřicování, poděsnostního rojčení či zavídrholcovaného protažmování a celek doplyne i do elegizující chórnosti. Archer zcela samozřejmě vlíná do celku, kde každý z jeho kolegů přidá svůj zvukový trs, zaobaluje je, což mu klavír ochotně zakladívkovává; nic se tu neděje překotně, jde o přebíravé probírání, poněkud soumračně laděné, o zhybněné rumpálnění, propírané omotávání, propasírovávané nivočení a sesbírané skrumážnění, la(hod)nění i (dis)plastičtění. Řečeno jedním výrazem: nejde o znění, nýbrž o zaznívání, naplněné poodmlkováním i náhlostněním. Dovyprávění nakonec vplyne do důrazného zmatení s jakousi neprchlivostní pršlivostí. A tato charakteristika je pouze pokusem o vyslovení základních stavebních posunů skladby. Spojte si je v jeden celek a nechte se unášet všemi průpletovými průlety Echoic Enchantment. Martin Archer dnes skutečně náleží k nejneobvyklejším průzkumníkům hudby, které říkáme jiná. Jak by tedy nestál za pozornost?

Martin Archer & Bo Meson: Echoic Enchantment

Discus (www.discus-music.co.uk)

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.