- Inzerce -

Milan Guštar: Sid

V druhé polovině roku 1981 vyvinula skupina techniků vedená spoluzakladatelem firmy Ensoniq Robertem Yannesem integrovaný zvukový generátor SID (Sound Interface Device), který pod označením MOS6581 začala vyrábět firma MOS Technology. Již na počátku následujícího roku se tento obvod objevil v osmibitových počítačích Commodore 64.

Číslicově řízený obvod SID obsahuje tři oscilátory s výstupním signálem pila, trojúhelník, obdélník nebo šum. Oscilátory lze synchronizovat a vzájemně modulovat pomocí tří kruhových modulátorů. Amplitudu generovaných signálů řídí tři generátory obálky ADSR. Sloučený signál zpracovává číslicově řízený filtr druhého řádu s nastavitelnou resonancí, který může pracovat jako kombinace dolní, horní a pásmové propusti.

Obvod SID byl jedním z prvních integrovaných zvukových generátorů pro domácí počítače a je pravděpodobné, že i díky němu se počítač Commodore 64 stal nejlépe prodávaným domácím počítačem v historii. Zvukové generátory domácích počítačů z 80. let přispěly také ke vzniku počítačové demoscény a jsou stále vyhledávané a využívané.

Obvod SID se stal základem zvukového modulu SidStation, jehož vývoj započal roku 1997 na univerzitě Chalmers Tekniska Högskola v Göteborgu pod vedením Daniela Hanssona. V následujícím roce bylo postaveno prvních dvanáct prototypů a vznikla společnost Elektron ESI, která zahájila výrobu. Ta trvala do roku 2003, kdy se vyčerpaly zásoby obvodů SID. V březnu 2005 firma Elektron oznámila, že získala dalších obvody a vyrobila sto posledních SidStations. Na konci roku 2006 byl ohlášený počet zvýšen na dvě stě, zatím poslední exempláře byly expedovány 18. ledna 2007.

SidStation je malý stolní zvukový modul se čtyřmi ovládacími potenciometry, otočným datovým přepínačem, numerickou klávesnicí a LCD displayem. Generování a zpracování zvuku zajišťuje obvod SID ve verzi 6581 R4AR, vestavěný mikropočítač generuje kromě všech řídicích dat také signály čtyř modulačních oscilátorů LFO a tří arpeggiátorů. Veškeré funkce lze ovládat prostřednictvím rozhraní MIDI. Nástroj má monofonní zvukový výstup a vstup pro přivedení externího signálu. Hliníková skříň má rozměry 24×20×7 cm, váha je asi 1 kg.

Příkladem použití syntetizéru SID je např. skladba Worried Sid z alba Live Wrong And Prosper od Luka Angera:

Švédská skupina Machinae Supremacy kombinující prvky heavy metalu a alternativního rocku svůj styl označuje jako SID metal:

Některé melodie vytvořené pomocí zvukových generátorů starých domácích počítačů jsou natolik populární, že se objevují v recyklované podobě v několika skladbách. To někdy vede až ke sporům o autorství. Známý je případ, kdy Tempest (Janne Suni) vytvořil pomocí zvukového modulu počítače Amiga skladbu Acidjazzed Evening, kterou následně pro generátor SID upravil GRG (Glenn Rune Gallefoss). Tuto verzi pak neoprávněně použil Timbaland ve své skladbě Do It.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.