- Inzerce -

Northern Edition – curated by Fiona Talkington

Label Edition Records založili v roce 2008 britský pianista a skladatel Dave Stapleton a fotograf Tim Dickeson. V současné době patří k nejprůraznějším jazzovým labelům; soustřeďuje se na moderní, často experimentální jazz nejen britské provenience, ale též ze Skandinávie, přičemž rád je navzájem mísí. Tím vzniká nová kvalita současného jazzu, jež se dokázala odlišit od produkce podobně zaměřených vydavatelství, jako třeba ECM či ACT. A kompilační album Northern Edition, jež nyní vyšlo, to naplno dokazuje.

Album bylo sestaveno z nahrávek katalogu Edition Records, které se vztahují buď autorstvím či alespoň inspirací ke skandinávskému jazzu. Výběrem byla pověřena osobně Fiona Talkington, hudební dramaturgyně, redaktorka a moderátorka BBC Radio 3 (od roku 1989), také expert na současnou islandskou, potažmo severskou hudbu, podílí se na hudebních přehlídkách BBC Proms a Womad. Na ploše bezmála 79 minut tak vznikla skutečně reprezentativní kolekce tuctu skladeb, jež dokumentují prakticky všechny polohy současného jazzu ze severu Evropy.

Některá alba z tohoto vydavatelství jsem tady již recenzoval; jsem rád, že paní Talkingtonová zařadila do výběru skladbu Let´s Dance ze stejnojmenného autorského alba, které letos vydal norský multiinstrumentalista Per Oddvar Johansen (zde). Stejně tak jí učarovalo trio Phronesis – sice zařadila track nikoli z letošní desky Parallax (recenze zde), nýbrž ze šest let staré Alive, ale pro skladbu Eight Hours moje chvála platí stejnou měrou.

Northern Edition otevírá finská kapela Oddarrang a kompozice The Sage z alba In Cinema (2013). Stěžejní postavou souboru je bubeník a skladatel Olavi Louhivuori, jenž čerpá nejen z nu-jazzu typu Jaga Jazzist, ale též z post-rocku. Britsko-norský kvintet Spin Marvel je zde zastoupen devítiminutovým číslem Dust In Eye Beam, jež vévodí výtečnému albu The Reluctantly Politicised Mr.James z roku 2010 – rozmáchlá elektronika a ruchy, vypjaté bicí (Martin France), vše protkáno kytarou (John Parricelli) a sólující trubkou (Nils Peter Molvaer) vytvářejí strhující electro-jazzový proud, z něhož vzlíná zvukomalebný opar. Pravděpodobně nejlepší norský saxofonista současnosti, Marius Neset, ozdobil kolekci autorskou skladbou Boxing (album Birds – 2013). Za pomoci rozšířených dechů, piana (Ivo Naime), vibrafonu (Jim Hart) a elastické, avšak zároveň hutné rytmiky dokázal do zappovsky vystavěné kompozice dostat až drtivou expresivitu, balancující někde mezi dřevným free-jazzem a Johnem Zornem. Dalším instrumentalistou, jenž je nyní považován ve svém nástroji v evropském měřítku za nejlepšího, je norský tubista Daniel Herskedal. Ten je tu (stejně jako Neset) zastoupen dokonce dvakrát (jako lídr). V sólovém čísle The Mistral Noir (z loňského alba Slow Eastbound Train) je nesmírně melodický, zasmušilý, potemnělý v navrstveném hlase své tuby. A právě s Nesetem pak společně uzavírají album až chorálově klenutou kompozicí Neck Of the Woods ze stejnojmenné desky z roku 2012 – společně se švédským vokálním ansámblem Svanholm Singers Male Choir. Nesetův sax je zde sice opět expresivní, ale s patřičnou mírou pro takovou fúzi, Herskedalova tuba značně evokuje středověký serpent. V severské kompilaci nesměl pochopitelně chybět finský, mezinárodně etablovaný pianista Alexi Tuomarila, který se svým triem natočil v roce 2013 skvostné album Seven Hills, z něhož byla vybrána titulní skladba; kromě lídra v této typicky skandinávské triové nahrávce a´la E.S.T. exceluje norský kontrabasista Mats Eilertsen. Čím dál více ceněným vyslancem norského jazzu je pianista Eyolf Dale, jenž v mezinárodní sestavě natočil album Wolf Valley, které teprve vyjde (v červnu) – posluchač má tak příležitost ochutnat ukázku v podobě skladby Furet. S dechovou sekcí a eklektickou rytmikou tady spojuje lahodnou severskou melancholii s hard-bopovým nábojem, přičemž práce s dynamikou je tady klíčem k osobitému výrazu. V souvislosti s dalším příspěvkem do klenotnice severského jazzu, kompozicí Cold Blooded, se netajím se svou slabostí pro finského trumpetistu Verneriho Pohjolu; ten se svým kvartetem vloni vydal nádhernou desku Bullhorn, první pro Edition Records po svém odchodu z ACTu. Výrazný motiv, plnokrevný, emotivní, jakoby zašpiněný zvuk trubky, a perlivé piano (Aki Rissanen) činí z této nahrávky opravdový skvost. Nejdelší položkou kompilace představuje kompozice pianisty Davea Stapletona North Wind (13:28) z autorského alba Flight (2012), na jehož realizaci se nejvýrazněji podílí ještě saxofonista Marius Neset a britský Brodowski String Quartet. Fúze komorních podob jazzu a soudobé vážné hudby zde nabývá celé výrazové šíře, od meditativní, rozechvěle křehké podoby, až po tu svižně vypjatou, tanečního a posléze hard-bopového charakteru. Posledním kamínkem do mozaiky skandinávsky laděného jazzu budiž belgická formace Drifter s již zmíněným finským pianistou Alexim Tuomarilou, jež je tady prezentována skladbou Breathing Out My Soul (loňské album Flow). Saxofonista Nicolas Kummert zde dokonce zpívá dokola ona slova z titulu a celé to má výrazný charakter spirituálu odkudsi z povodí Mississippi. Ano, jazz ze severu Evropy logicky vyústil na americkém Jihu, kde historie téhle úžasné muziky před sto lety začala…  

Northern Edition – curated by Fiona Talkington

Edition Records (https://editionrecords.com/)