- Inzerce -

Nová jazzová gramatika

Sedm let uplynulo a hvězdné trio Dell / Lillinger / Westergaard je tu zpátky s novou jazzovou gramatikou!

Zatímco první Grammar vyšla v roce 2012 na německé značce gligg records, jež ale před dvěma lety zanikla, Grammar II. spatřila světlo světa díky labelu Plaist-Music. Ten založil jeden z členů tria, bubeník Christian Lillinger. Nedávno jsem ho tady představoval v souvislosti se sólovým EP The Meinl Session (recenze zde). Dalším aktérem je vibrafonista Christopher Dell (mimochodem z Darmstadtu), jenž spolupracoval třeba s Bobem Brookmeyerem, Klausem Königem, Theem Jörgensmannem či Wolfgangem Haffnerem. Bubeník Jonas Westergaard pochází z Dánska a je na improvizační a jazzové scéně neobyčejně agilní; vedle formací jako Spoom, Delirium či Field hrál též s Johnem Tchicaiem, Oliverem Lakem, Peterem Bruunem, Danielem Erdmannem a spoustou dalších. Nahrávka druhé Gramatiky vznikla letos 12. června na koncertě v jazzovém klubu Loft v Kolíně nad Rýnem. Album vyšlo 6. prosince jako CD, 2LP a samozřejmě také v digitální podobě.

Bezprostřednost improvizace čelem k posluchačům, bez studiové alchymie, dodává hudbě tria neobyčejné napětí a punc jedinečnosti, což se také podařilo vtisknout do nosiče. Album obsahuje čtyři rozměrné skladby, jedna má dokonce přes jednadvacet minut. V úvodní kompozici Duration – Structure I. trio oddělenými tóny prohmatává podbřišek hudební matérie, zkouší různou frekvenci tónů, vytváří jakési zvukové síto. Evokuje to minimalismus, respektive dekonstrukci minimalismu, nemilosrdnou, nezvratnou. Tóny se pomalu slévají, prostupují, přibývá intenzity, dynamiky, předivo houstne. Cykličnost každého nástrojového hlasu se proměňuje, stejně tak délka setrvání v prostoru; dá se to vnímat i jako roztrojení času. Zároveň se vše zrychluje, tře o sebe, křeše, ohlazuje; hlasy vrní a křičí… a vniknou do další struktury, v pořadí druhé, která je natolik zhuštěná, že tvoří jednolitý free-jazzový proud, plný magmatu, strusky, pnutí, žhavé intenzity, jež neustále graduje. Vibrafon ujíždí do neznáma, rytmika drtí eruptivní tekutostí; pakliže se ale posluchač nechá pohltit, čas se překvapivě ještě více zpomalí a umožní uším proniknout do nitra pulsující zvukové hmoty. Výrazný, osamocený basový riff v závěru vrátí smrtelníka na zem.

Nejdelší Structure III. představuje v podstatě fúzi obou předcházejících improvizačních a kompozičních postupů. Výlevy, laviny, výbuchy, vzněty a vzplanutí se střídají s drásáním, ohmatáváním, ďoubáním a hlazením, při kterém dokonce problesknou zášlehy melodických motivů. Ty ale nakonec definitivně smete zneklidněná zvuková masa Structure IV. s hrnoucím se vibrafonem, brebentivou basou a ohnivě zdivočelými bicími. Následuje souboj vibrafonu s bubny utrženými ze řetězu; že se navzájem nezruší, nezahubí, je zásluhou klokotavé basové linky, která je udrží mezi břehy. Nakonec se vše zklidní. Zůstanou jen údery, hněty, vrypy a cákance…

Dell / Lillinger / Westergaard: Grammar II
Plaist-Music https://www.plaist-music.com/


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.