- Inzerce -

Nová tria v Atriu

Neues Klaviertrio Dresden zahraje 5. března kompozice českých a německých skladatelů

Klavírní trio je formát zrozený na konci 18. století a spojený s domácím muzicírováním vídeňských středostavovských rodin. V 21. století ovšem může být kombinace klavíru, houslí a violoncella inspirativní zcela jiným způsobem a namísto salónní ukázněnosti nabízí lecjaká zvuková dobrodružství. Tělesem, které se již od roku 2001 věnuje hledání nových možností tohoto obsazení, je Neues Klaviertrio Dresden hrající ve složení Uta-Maria Lempert (housle), Matthias Lorenz (violoncello) a Clemens Hund-Göschel (klavír). Do koncertního sálu Atrium na pražském Žižkově je pozval Miroslav Beinhauer, dramaturg řady koncertů soudobé hudby, které zde probíhají již od minulého roku.

V úterý 5. března zazní v Atriu dvě skladby českých a dvě německých autorů, respektive autorek, všechny napsané právě pro toto těleso. Českou stranu zastupují tria Petera Grahama a Luboše Mrkvičky, německou pak Klaviertrio Alfreda Holzhausena a kompozice skladatelky Maline Euen. Ta jako jediná v názvu svého díla opustila pouhé formální označení a dává posluchačům poetickou vábičku názvem Wärmendes Licht in Staubschwaden. Jako přípravu si poslechněte její rovněž imaginativně nazvaný kus Den letzten Kolibri nimmst mir nicht v podání Arditti Quartet

Se stejným programem vystoupí Neues Klaviertrio Dresden o den později na brněnské JAMU. V Atriu se pak můžeme na další koncerty nové hudby můžeme těšit na podzim.

Více informací zde.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.