- Inzerce -

„Pravěký“ free jazz z Paříže

Debut francouzské formace Otok vystihuje název Mozkové dovádění a psychotické krachy

Autorem repertoáru kvarteta Otok je kontrabasista Yoram Rosilio, ale je evidentní, že jeho kompozice výrazně dotváří hráčský styl a spontaneita všech zúčastněných. Kytarista Thomas Zielinski střídá čistý i různě vybušený či zkreslený zvuk a místy se jakoby krásně rozladěně rozostřuje. Saxofonista Hamza Touré zase dokáže skvěle laškovně poskakovat i ševelit a zvířecky kničet. Bubeník Julien Catherine může být patřičně úderný, ale i běsnivě rozkotaný. A sám Rosilio je takový drhnoucí postboper, avšak umí vše i zklidnit jemnými tahy. To dohromady vytváří nádherně bohatou strukturovanost všech skladeb, kde se dočkáme poněkud posunutých „klasických“ jazzových postupů i totálního svobodného odvazu.

Hned úvodní kus alba Cabrioles Cérébrales et Accidents Psychotiques, nazvaný příznačně Kromagnon, má v sobě jakési vskutku pradávné rituální prvky a končí úchvatným běsněním. Nejdelší téměř jedenáctiminutová věc Elena’s Circle zase začíná jemným předivem, vyhrávkami a cinkotem a zhruba v půlce začíná nabírat na kadenci, aby se postupně obloukem vrátila k vyklidnění. Nejroztříštěnější je La Serenade de Nelson, ale i tady se nachází prazvláštní nosný řád. Závěrečná pecka Otok začíná jako skočná hříčka a přes blouznivé i bluesové momenty ústí v rozverný smysluplný galimatyáš. Najdeme tu také čtyři sólové miniaturní exhibice všech členů fungující jako krásně filigránské předěly. Zkrátka svěží dílko s epesními archaismy, kde vše do sebe krásně zapadá.

Otok: Cabrioles Cérébrales et Accidents Psychotiques
LFSD (lefondeurdeson.com)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!