- Inzerce -

Radikální novinky na labelu Urbsounds

Hluky čistě počítačové i ty retro herní, abstrakce, perverze a hravost.

Bratislavský label Urbsounds v poslední době hýří aktivitou, stačí ostatně nahlédnout na jeho bandcamp. Specifickou sférou jeho produkce jsou jeho letošní spolupráce s italskými elektronickými experimentátory. Jedno album perverzně bolí a druhé perverzně baví.

U nahrávky Loneliness and Deviancy projektu Venta Protesix nás může zabolet už i zjištění, že čistě digitální hluková laptopová produkce skončila na vinylu, který jí příliš ve zvukové kvalitě logicky nepomůže. Ale zase tak máme doma vytištěný i velký perverzní obrázek v duchu japonského anime na téma krvavých BDSM praktik, jichž je náhodou svědkem i jakási ošátkovaná pionýrka. Ostatní názvy opravdu nepříjemných noisových skladeb nás navádějí k představám sexu bez emocí či dokonce agresivních úkonů z takto vzešlé nudy. Pravděpodobně jediný méně bolestivý track obsahující zasmyčkované poměrně tradiční akordické schéma sní podle názvu o umělé panenské bláně. Od obsahu až po nosič se tu vlastně setkáváme s dokonalou estetizací pojmu zbytečnost, což bylo zajisté autorovým k výsledku bravurně dotaženým záměrem.

Album The 8bit Prometheus je přeci jen v tradičním smyslu hudebnější. Tématem je ale frankeinsteinovské oživování mrtvol pomocí elektřiny v souladu s vizemi a experimenty italského badatele Giovanniho Aldiniho, jenž své pokusy podnikal na počátku 19. století. Samuele Maloni aka L’Allievo a DJ Balli mají ale pro podobnou elektroseanci k dispozici jen staré gameboye a Francesco Fusaro aka MC Shell8bit to vyčerpávajícím způsobem až přehnaně často komentuje texty mixujícími Aldiniho poznámky s gameboyovou estetikou.

Sedmnáct tracků alba kombinuje lo-fi taneční rytmy s herními melodiemi, to vše v osmibitovém zvuku. Nemohl jsem si při poslechu nevybavit sólovou elektronickou tvorbu Felixe Kubina. Podobně, jako u jeho skladeb, je i zde výsledkem poslechu smích nad kombinací pseudovážnosti a elektronického primitivismu. Posuďte sami.

Venta Protesix:  Loneliness and Deviancy
L’Allievo – DJ Balli  – MC Shell8bit : The 8bit Prometheus
Urbsounds https://urbsounds.sk/


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.