- Inzerce -

Shaker Jeff Lederer omývá živou vodou Schoenberga a Weberna

Kterak brooklynský jazzový a crossoverový experimentátor Jeff Lederer zavítal do hájemství moderní vážné hudby. Kromě vlastních kompozic neváhal uchopit po svém také díla Arnolda Schoenberga a Antona Weberna.

Newyorský saxofonista, klarinetista, flétnista, skladatel a pedagog Jeff Lederer, též zakladatel labelu Little (i) Music, překračuje s chutí hranice jazzu a improvizované hudby obecně. Jeho soubor Shaker n´Bakers se zaobírá moderní jazzovou interpretací tzv. vizionářských písní křesťanské sekty Shaker (formální název je United Society of Believers in Christ´s Second Coming). Její kult kombinuje prvky kvakerismu a praktik charismatického uctívání, všem členům je dovoleno prorokovat, přičemž všechna proroctví jsou považována za inspirovaná. Jeho další skupina Brooklyn Blowhards zkoumá tentýž repertoár zase optikou dřevního free jazzu Alberta Aylera. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Visionary Youth Orchestra. K dalším Ledererovým projektům patří Los Sazones, salsová reimaginace Vivaldiho Čtvera ročních dob. V současnosti působí jako pedagog na Long Island University. Oba tituly, Schoenberg On the BeachBalls of Simplicity, vyšly současně 6. října.

Schoenberg On The Beach

Jde o cyklus devíti jazzových písní na základě děl skladatelů Arnolda Schoenberga a jeho studenta Antona Weberna. Původní texty, jejichž autory jsou třeba Rilke, Goethe či Nietzsche, jsou zachovány a zpěvačka Mary LaRose (mimochodem též Ledererova životní partnerka) s nimi nakládá s obdivuhodnou flexibilitou. Místy je jazzová, jinde kabaretní a´la Weill & Brecht či evokuje Dagmar Krause, ostatně i hudba např. v úvodní On the Beach (Schoenbergova píseň Am Strand na Rilkovu báseň) evokuje legendární Henry Cow či Art Bears. Vedle lídra Jeffa Lederera s klarinetem a flétnou a vokalistky Mary LaRose hrají na šedesátiminutovém albu Hank Roberts (violoncello), Patricia Brennan (vibrafon, elektronika), Michael Formanek (kontrabas) a Matt Wilson (bicí, perkuse). V jedné písni hostuje s basklarinetem slovutný Marty Ehrlich. Vskutku hvězdná sestava! Každý track pak začíná zvukovými kolážemi, jež vytvořil turntablista Arktureye remixováním archivních zvuků z Coney Islandu.

Titul alba sice připomíná na první dobrou Glassova Einsteina na pláži, ale volba tohoto titulu je prozaičtější. Lederer totiž vyrostl čtvrt míle od pláže v Pacific Palisades v Kalifornii a jeho středoškolský učitel matematiky byl Larry Schoenberg, jehož otcem nebyl nikdo jiný, než právě geniální skladatel Arnold. Navíc tento velikán trpěl astmatem a často hledal úlevu od svého respiračního onemocnění na plážích Středozemního moře a později ve Spojených státech. Na obalu CD a LP je právě trojlístek plážových mužů Schoenberg, Webern a Berg. A je tu další konotace. Když se Lederer přestěhoval do New Yorku, žil mnoho let na Coney Islandu, blízko zábavního parku Luna Park. Ten byl otevřen v roce 1912, tudíž ve stejném roce jako premiéra Schoenbergova melodramatického cyklu Pierrot lunaire s texty Alberta Girauda. Odtud pocházejí také dvě písně na albu Schoenberg On the Beach: The Pale Flowers of Moonlight, mírně swingující, se sóly basklarinetu a kontrabasu, a Moondrunk, v níž z minimalistického podloží vzlínají chorusy sólistů, včetně vokálního sóla LaRose.

Zazní tu také dvě písně ze Schoenbergova cyklu The Book of Hanging Gardens op.15 na básně německého symbolisty Stefana Georga – mistrně vygradovaná Beneath the Shelter s dravými sóly flétny a violoncella a I Gaze Upon s polorecitací a jazzovou jízdou snů umocněnou řetězem sól klarinetu, violoncella a obvzlášť výtečného vibrafonu. Album vrcholí písní Summer´s Weariness (z Drei Lieder op.48 s verši Jakoba Haringera), po ambientním úvodu přijde minimalistická figura téměř rockové razance, aby vytvořila prostor pro powerjazzové klarinetové sólo. Po vyklenutí se hudebníci pozvolna utiší, aby vše pohltil zvuk moře, ovšem znepokojivě rušen jakousi industriální špínou.

Album Schoenberg On the Beach doplňuje trojlístek pozoruhodně uchopených písní z Webernova cyklu Early Songs (1901-04). Devítiminutová Blummengrus na Goetheho báseň je sycena krystalizujícím vibrafonem a křehkou melodií, zpívanou civilně natolik, že LaRose věříte každé slovo, nechybí samozřejmě nádherná sóla (flétna, vibrafon, kontrabas). Sedmiminutová Heiter na slova Nietzscheho představuje vzrušující směs civilní melodičnosti, hravosti, zvukových experimentů (např. v klarinetovém a vibrafonovém sóle) a mocného pohybu. A konečně Summer Evening na báseň Wilhelma Weiganda, lyricky zkřehlá, přesto živoucí, doplňuje bohatství hudební palety tohoto pozoruhodného (nad)jazzového alba.

Balls of Simplicity

Toto album shromažďuje devět Ledererových notovaných komorních děl z let 1979-2021 v podání souboru Morningside Tone Collective. Ten tvoří flétnista Leo Sussman, klarinetistka Emmalie Tello, houslistka Francesca Abusamra, violoncellista Jordan Bartow a klavíristka Weiwei Zhai. Vesměs absolventi Manhattan School of Music. V lyricky melodické a minimalistické skladbě Piano Piece (z roku 1979, což znamená, že jde o nejstarší Ledererovo dílo, to mu bylo pouhých 17), jež album uzavírá, hostuje mezinárodně uznávaný, nadžánrový klavírista Jamie Saft. Lederer ji napsal v posledním ročníku střední školy a nechal se inspirovat anglickou lidovou hudbou.

Titul Balls of Simplicity pochází z fráze „the shiny balls of simplicity will set you free” ze shakerské písně Gift z 30. let 19. století – a také název Ledererovy skladby z první eponymní desky kapely Shakers n’ Bakers (2006) věnované jak radikální vizi onoho kultu, tak mystickému géniu skladatele Mortona Feldmana. Za zmínku stojí také to, že Ledererův zájem o Shakery vyvolal vlastně světský zdroj – soudobá kompozice Shaker Loops jeho oblíbence Johna Adamse.

Stejně jako Schoenberg On The Beach je i toto album inspirováno vodou. Úvodní třívětá skladba Bodies of Water for flute, cello and piano, zkomponovaná v pandemickém létě roku 2020, je inspirována procházkami podél vodních cest v Guilfordu ve Vermontu, kde se svojí ženou tráví každé léto. Melodicky lahodná první věta (Heets Brook) je pozvolna zahušťována zvukovými barvami, střídavě vybuchují vášně či dochází k ponoru. Ve druhé části (Sweet Pond) se střetává minimalistický proud, umocněný perkusivně znějícím preparovaným klavírem, s přemýšlivostí i skotačivostí. Třetí větu (Green River) tvoří střídání křehké, melodické meditace a zurčení emocí. Následuje skladba Song for the Kaliyuga for piano, clarinet, violin and cello, která bezprostředně reflektuje katastrofu v indickém Bhópálu v roce 1984, což je dosud největší známá průmyslová havárie v historii. Během nehody, kdy z americké chemické továrny unikly smrtelně nebezpečné látky, zemřelo během tří prosincových dnů přibližně 8 tisíc lidí, do dnešního dne pak okolo čtvrt milionu z celkových 520.000 zasažených lidí. Výraz Kalijuga znamená ve starobylém jazyce sanskrt Temný věk, hinduisté tak označují závěrečný věk jejich cyklického pojetí dějinného vývoje, který končí degenerací lidí, všeobecným úpadkem a totální zkázou. Kompozice je částečně pojata jako Messiaenův Kvartet pro konec času, kdy se po klavírním antré evokujícím Janáčkovu Předtuchu přidávají postupně ostatní nástroje, aby se pak střídaly ve vypjatém víru. Nechybí třívětý kvartet Vision Songs for flute, clarinet, violin and cello, jenž zpracovává tři shakerské písně na půdorysu lidové apalačské hudby, country, folku a gospelu. V první, Pretty Little Angels, se z minimalistického podloží vzpíná lahodná, probarvená a zpěvná melodičnost. Balls of Simplicity jsou syceny střídavě zlověstností a zádumčivostí na základě jednoho jediného výrazného motivu. Třetí část, Dismission of Great I, zní naopak triumfálně, plný světla a nádherných impresí i expresí. V následujícím Persistence of Memory for two clarinets (2015), napsané po smrti jeho otce, který dokázal dlouho čelit Alzheimerově chorobě, se k Emmalii Tello připojuje sám autor, aby tak spolu vykouzlili unisonový drone, proměnlivé témbrové bohatství, sugestivitu i jímavost v kontrapunktu, vyjadřující obdiv i nářek. V závěru pak smutek pozvolna odeznívá.

Jeff Lederer with Mary LaRose: Schoenberg On the Beach
Balls of Simplicity – Jeff Lederer: Notated Works 1979-2021 performed by Morningside Tone Collective
Little (i) Music (https://www.littleimusic.com)