- Inzerce -

Side9000: Sentinel

Side9000: Sentinel

UK Trends (https://uktrends.bandcamp.com)

 

Producent Ondřej Kopecký alias Side9000 patří k nejvýraznějším tuzemským představitelům dubstepu, jakkoli se jeho aktivita nedá omezit pouze na dubstep. Někdejší člen hiphopové crew Špatnej Wliw se jako DJ Side podepsal pod řadu abstraktně hiphopových tracků, momentálně se zase jako Name Does Not Matter navrací k ostrým techno-beatům a acidovým linkám. Mimo svých producentských aktivit vydává dubstepovou produkci z československých luhů a hájů na vlastním labelu Owntempo recordings, který na svých stránkách zmínil například i britský magazín Mixmag. (všechny jeho releasy jsou k bezplatnému poslechu a stažení na serveru sonicsquirrel.net; experimentálnější materiál prezentuje Side9000 pod další značkou S9K).

První dlouhohrající album Sentinel vychází na britském labelu UK Trends. Temné beaty se svým vyzněním obkročmo vrací k počátkům dubstepu a připomínají rané kompilace „grime“ labelu  Rephlex. Sám producent prohlašuje, že „se dubstep z absolutního undergroundu dostal do reklamy na žvejkačky“. V takové situaci se návrat ke kořenům určitě jeví jako krok správným směrem. Side9000 produkuje v době nekonečných možností editace své syrové tracky s rozvahou, zvuk alba je jasný a čistý, zároveň docela dobře uniká vycizelovanosti a sterilní preciznosti některých druhů elektronické hudby. Okřídlené rčení o tom, že „méně je někdy více“ zde rozhodně platí. Byli to právě producenti à la DMZ, kterým stačilo pár samplů z videoher a software FL Studio. Psát o těžkotonážních basových útocích v případě dubstepu nemá příliš význam. Spíš je třeba podtrnout první tři písmena ve slově dubstep. Dubové ozvěny jsou slyšet takřka z každého tracku. Synťákové efekty se vlní skrz pružinové reverby a pásková echa, k tomu se občas ozve cinkavý rimshot. Osobní favorit je track Its Wrong, který potěší nápaditou a housem načichlou synkopací, nemrtvý twostep se zde ozývá ze záhrobní říše, obtloukán pořádně hlubokými údery kopáků. Syntezátorové linky na celém albu jsou vskutku zvukové labužnictví, Side9000 ostatně v jednom rozhovoru přiznává lásku k analogovému hardwaru.

Druhá polovina alba se nese spíše ve znamení footworku, zasmyčkované vokální samply doplňují přerývané rytmy a zvukový hurikán se roztáčí dál a dál. Pomyslná třešnička na dortu je poslední track Last Signal. Zasněně pomalý house s dubovými echy zní trochu jako nový singl Andyho Stotta. Side9000 se nebojí osobitých experimentů a fúzí producentských stylů napříč žánry, jako je house, bass, dubstep, techno, juke či footwork. Výsledný amalgám je ale i přes široký okruh inspirací mimořádně stejnorodý, album má jasný směr a vůbec nejde jen o náhodné poskládání tracků za sebou. Možná právě proto je album Sentinel bez problémů srovnatelné se zahraniční produkcí.

Album je k poslechu a stažení na bandcampu.


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.