- Inzerce -

Sound on Intuition

Designér a DJ Pieter-Jan Pieters přichází se sérií Sound on Intuition, což je něco jako body-to-MIDI interface. Jednotlivé části série převádí například srdeční činnost na rytmus, případně odečítají podupávání nohou a poklepávání prsty na podložku, přičemž další kontroler snímá ohyb prstu, který dále ovlivňuje obálku či modulaci zvuku. Další ze senzorů pomocí infračerveného paprsku snímá vzdálenost, kontroluje efekty nebo pracuje jako jednoduchý optický teremin. Největší ze senzorů je pak miniaturní scanner, který převádí jednoduché linie na zvuková data. Designérsky je celá série provedena v elegantním bílém plastu, takže se znamenitě hodí ke starším typům MacBooku, designér asi předvídá jejich návrat. Jsme zvědaví!

Při převádění pohybu na zvuk nelze nevzpomenout na Leona Teremina a jeho Theremin, a zvláště pak na méně známý přístroj Terpsitone, zkonstruovaný právě s cílem proměnit pohyb (zde přímo tanec) na zvuk a hudbu. Z několika přístrojů zkonstruovaných samotným Těrmenem se již dochoval jen jediný, který je v majetku Lydie Kaviny, vnučky vynálezcova bratrance. Přístroj pojmenovaný po bohyni tance Terpsichore, bylo podle mnohých téměř nemožné ovládat. Sestával z vodivé podložky, na které se tanečník pohyboval a která nahrazovala anténu Tereminu. Pro tanečníkovu kontrolu sloužila soustava žárovek, rozsvěcovaných podle výšky generovaného tónu. Tanečník tedy mohl být i částečně hluchý. Žádný filmový záznam hry na Terpsitone se údajně nedochoval, zde je jediné video kolektivu ‪N/O/D/E rozeznívající patrně jediný exemplář v držení Lydie Kaviny, do tance má ovšem daleko:

V australském Melbourne vyrobili pouliční gigantický Teremin, na který si může zamávat každý kolemjdoucí. V krátkém videu dojde i na tanec, ale mávající turisté jsou přece jen o něco zajímavější a jeden se může také zamyslet nad tím, jestli vlastně není dobře, že Terpsitone se v tanečním divadle mírně řečeno neujal.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.