- Inzerce -

Sult: Svimmelhed

 

V úvodním tracku předvedou všichni hudebníci, že mají opravdu široký arzenál rozšířených technik na své nástroje, avšak tradiční i tympánovité víření na bubny tady má své jasné místo a dočká se i dronového sóla. Máme tu dva kontrabasy (Tony Dryer, Guro Skumsnes Moe), Håvarda Skanseta s akustickou kytarou a perkusistu a producenta v jedné osobě Jacoba Felixe Heuleho. Společně jsou schopni vytvořit surový a špinavý noise, i různé pročištěné plochy dávající velký prostor alikvótním souhrám. Po bezmála čtvrthodinovém prvním kusu následijí čtyři kratší etudy rozvíjející dílčí témata. Smyčce na hlubokých strunách a flažolety dominují kusu Døren II, skladba Fryst napřed nechá prostor samotným perkusím občas až nečekaně industriálního charakteru a následně je převálcuje hustou strukturou celého kvartetu. Máme tu dvouminutovku osahávání ještě neprohmataného prostoru, který je tedy třeba prorezonovat, prochrastit, prošustit. „Prochrastinace“ se ale nekoná, i všudypřítomný hardcore je potřeba ohledat všemi směry od zlého kontrabasu, ve skladbě Uvel toto ohledávání dojde přes jemně cinkající pasáž až k decentní avšak akční polyrytmické meditaci.

Závěrečná nyní dokonce více než čtvrthodina nazvaná Døren I je skvělou dramaturgickou odpovědí pro všechny zvědavce okolo formální výstavby desky. Odhaluje mnohé detaily z kuchyně celého kvarteta, předvádí mimochodem úžasné groovy s preparovanými nástroji, v mixu je umožněno vyznění i detailnějším precizním zvukům, každou vteřinu se něco skvělého děje. Připomene se atmosféra Black Unity Pharoaha Sanderse i Cageovy ostinátní klavírně-preparační mechanismy. Dojde i na ne úplně dřevěné gamblerství bez jakýchkoli negativních důsledků na zúčastněných. Ti se tu stávají stále upřímnějšími, sdílnějšími, empatičtějšími i při vyšší dynamice a narůstajících individuálních tempech. Závěrečná rytmická pasáž je rozhodně vyústěním celé desky a zároveň možná opravdu hudebně nejsilnějším momentem. Norský mistr experimentálního umění Lasse Marhaug nás však obalem k tomuto albu upozorňuje, že je potřeba vnímat více vrstev těchto nahrávek, že všechny mají čím přispět k celkovému sdělení a že je tu předpokládán i velký prostor pro individuální imaginaci.

Je to výtečné album.

 

Sult: Svimmelhed

Conrad Sound (https://www.conradsound.com)

Humbler (https://www.humberrecords.com)


Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka

Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.